Snelle bus tussen Utrecht, Amstelveen en Haarlem lijkt kansrijk

Een snelle, comfortabele en frequente busverbinding op de corridor Utrecht–Amstelveen–Haarlem lijkt potentie te hebben. De tijdwinst zit vooral tussen Leidsche Rijn Centrum en Amstelveen. De reistijd tussen die twee locaties met trein en bus kan worden teruggebracht van zo’n 50 minuten nu naar ongeveer 30 minuten in een Bus Rapid Transit (BRT)-variant. Dat is ongeveer even lang als met de auto.

Dat beeld komt naar voren in een studie van Movares in opdracht van CROW-KpVV, DOVA, de provincie Utrecht, Vervoerregio Amsterdam, de provincie Noord-Holland en Rijkswaterstaat. Het doel van het onderzoek was om de potentie in kaart te brengen van deze corridor met het idee dat andere BRT-lijnen daar lering uit kunnen trekken. De corridor Utrecht-Amstelveen-Utrecht is een van de BRT-voorbeeldcasussen uit de Ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV 2040.

Kortere reistijd Leidsche Rijn Centrum-Amsterdam

In de verkenning is een aantal varianten bekeken. De voorkeursvariant uit de studie loopt van Haarlem-Zuid, via Schiphol-Noord, Amstelveen en Breukelen naar Utrecht Leidsche Rijn. Het traject verbindt via de autosnelwegen A9 en A2 verschillende woon- en werkgebieden met elkaar.

De reistijd tussen Leidsche Rijn Centrum en Amstelveen met trein en bus kan flink worden bekort: van zo’n 50 minuten nu naar ongeveer 30 minuten in een BRT-variant. Dat is ongeveer even lang als dezelfde reis duurt met de auto. Tussen Haarlem en Amstelveen blijft de reistijd met het openbaar vervoer ongeveer gelijk. In Haarlem en Utrecht waaiert de verbinding uit. De frequentie tussen Amstelveen en Breukelen kan naar twaalf keer per uur.

Kostbaar, maar betaalbaar met meer reizigers

De onderzoekers zien goede mogelijkheden voor een BRT-verbinding. En met een betere verbinding wordt het voor reizigers aanlokkelijker om in de bus te stappen. De exploitatie van de lijn is weliswaar kostbaar met een bedrag van 12,3 miljoen euro per jaar, zoals de onderzoekers becijferden, maar de exploitatiebijdrage zou omlaag kunnen als het lukt om meer reizigers te trekken.

Extra stops maken de lijn aantrekkelijker, laat de studie zien, terwijl de doorgaande reiziger er maar beperkt last van hoeft te hebben. Dat kan onder meer door de haltes dicht langs de corridor aan te leggen.

Het is wel ingewikkeld en kostbaar om haltes aan de snelweg in te passen. Dat komt door barrières als een verhoogde ligging, geluidsmuren en het ontbreken van onderdoorgangen of viaducten. Daar komt nog eens bij dat ze behoorlijk wat ruimte in beslag nemen.

‘Geen pilot of BRT light’

Omdat studie vooral bedoeld was als inventarisatie van de mogelijkheden is er volgens de onderzoekers een verdere uitwerking van de voorkeursvariant nodig om tot een goede keuze te kunnen komen. Daarbij gaat het onder meer om aspecten als inpassing, kosten en exploitatie. Gemeentes langs de route zouden tijdig bij zo’n vervolgstudie betrokken moeten worden.

De onderzoekers waarschuwen dat het geen goed idee is om de BRT-lijn in een afgezwakte vorm om als pilot op te zetten. Dat gebeurt met een nieuwe metrolijn immers ook niet, stellen ze. “Het luxueuze karakter is een van de elementen die een automobilist moet verleiden. Daarnaast is iemand bereid te verhuizen voor een nieuwe metro, maar niet voor een bus waarvan onzeker is of deze over een jaar nog rijdt.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.