BOA voor een Keolis trein. Foto: Sigmax
chatrobot

Veel geld uitgetrokken voor nieuw alarmnummer regionaal vervoer

BOA voor een Keolis trein. Foto: Sigmax

Reizigers die zich onveilig voelen in het regionaal vervoer kunnen dit binnenkort melden bij een nieuw alarmnummer van OV-OOST. Dat is een samenwerkingsverband van het regionale openbaar vervoer van de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland. Deze zomer begint de proef voor dit alarmnummer waar een bedrag van twee ton voor is gereserveerd.

Mensen kunnen deze zomer Whatsapp of SMS-berichten sturen naar een alarmnummer als ze zich onveilig voelen in het regionale openbaar vervoer, meldt RTV Oost. De berichten die de reizigers sturen komen terecht bij een chatrobot die melding maakt van de situatie waar de reiziger zich in bevindt. Aan de hand van die informatie bekijkt OV-OOST hoe de reiziger geholpen kan worden. “We kunnen bijvoorbeeld een conducteur inseinen die in de buurt is”, zegt Mirjam Salome, woordvoerder van OV-OOST.

Het nummer wordt deze zomer getest omdat in de zomer minder passagiers gebruik maken van openbaar vervoer en er dus minder meldingen zullen zijn.

Haken en ogen

Het instellen van een noodnummer is ingewikkelder dan het op het eerste oogopslag lijkt. “Op onze trajecten rijden verschillende vervoerders. Als een passagier een melding maakt, moet de chatrobot eerst uitzoeken op welk traject en bij welke vervoerder hij of zij zit. Deze software moet goed worden ontwikkeld. Daarom draaien wij eerst een proefronde deze zomer op het treintraject Kampen naar Zwolle en naar Enschede”, zegt Salome.

De NS heeft sinds 2020 al een soortgelijk alarmnummer. Volgens het spoorbedrijf is dat een groot succes. De NS gaat ook OV-OOST helpen met de invoering van het alarmnummer. “Wij willen de regionale vervoerders helpen met de ervaringen die wij hebben opgedaan”, vertelt NS-woordvoerster Leonie Bosselaar. “Soms zijn er situaties waarin een reiziger zich niet veilig voelt. Op deze manier kan men nu makkelijk in contact komen met de Nederlandse Spoorwegen als je overlast ervaart.”

Algemeen alarmnummer

“Het alarmnummer van de NS is niet voor gevaarlijke situaties, daarvoor is het algemene alarmnummer”, zegt Bosselaar. “Bij melding via het alarmnummer van de Nederlandse Spoorwegen kunnen wij de hinder die de reizigers ondervinden verhelpen. Als dit op bepaalde trajecten vaak voorkomt kunnen wij hier gericht personeel inzetten of camera’s ophangen.”

De meeste meldingen bij de Nederlandse Spoorwegen gaat over de schending van de huisregels. Dit is bijvoorbeeld geluidsoverlast of bedelaars in de trein of het perron. Deze meldingen komen binnen bij de meldkamer, vervolgens stelt een NS-medewerker vragen zoals: War is er aan de hand? Waar zit u? Heeft u zelf actie ondernomen? Aan de hand van de antwoorden wordt gekeken of het probleem opgelost kan worden. Een conducteur kan bijvoorbeeld worden ingezet.

Het alarmnummer in het regionale vervoer komt voort uit een voorstel van PvdA, D66, GroenLinks, SGP en Partij voor de Dieren in de Gelderse Statenfractie.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.