Bussen van Arriva in Friesland. Foto: Provincie Fryslan
financiële tekorten

Friese dorpen de dupe van afgeschaalde dienstregeling

Bussen van Arriva in Friesland. Foto: Provincie Fryslan

Arriva past de dienstregeling in Friesland drastisch aan om kosten te besparen, heeft de het vervoersbedrijf bekend gemaakt. Lijn 12 rijdt alleen nog tijdens spitsuren de oorspronkelijke route. Daarnaast verliest lijn 13/513 de verbinding met Leeuwarden. Veel dorpen kunnen voortaan alleen via een overstap Leeuwarden bereiken.

“Wij begrijpen dat de wijzigingen grote impact kunnen hebben voor de reizigers binnen Friesland”, laat Arriva weten in een brief aan de Gedeputeerde Staten. “Echter zijn de wijzigingen noodzakelijk om kwalitatief goed OV te kunnen blijven aanbieden binnen de daarvoor geldende financiële randvoorwaarden. Uitgangspunt voor de provincie is dat alle kernen in Friesland die nu openbaar vervoer hebben een vorm van openbaar vervoer behouden.”

De belangrijkste wijzigingen zijn lijn 12 en 13 die minder of niet gaan rijden. Lijn 12 rijdt niet meer langs Surhuizum, Augustinusga, Boelenslaan, Houtigeh age en Drachtstercompagnie buiten de spitsuren. Lijn 13/513 verliest de rechtstreekse verbinding met Leeuwarden. Inwoners van de dorpen Noardburgum, Twijzel, Kootstertille, Drogeham, Harkema en Surhuisterveen moeten overstappen via trein in Feanwâlden of op een buslijn in Quatrebas willen ze naar Leeuwarden met het openbaar vervoer.

Vraagafhankelijk vervoer

Veel andere lijnen worden in de weekenden op overdag in daluren vervangen door een vraagafhankelijke Opstapper. Andere busritten worden op dezelfde momenten vervangen door een Lijntaxi. De volledige conceptdienstregeling is hier te bekijken. In totaal wordt negen procent minder gereden ten opzichte van de huidige dienstregeling.

De noodzaak van minder bussen dienstregeling komt voort uit financiële tekorten als gevolg van corona. De reizigersbezetting in Friesland is nog niet op het niveau van voor de pandemie. “Ondanks steun vanuit het Rijk en de provincie worden de kosten voor OV als gevolg van co- rona onvoldoende gedekt door reizigersopbrengsten. De groei van het aantal reizigers blijft daarbij nog steeds achter, waardoor de onbalans tussen kosten en opbrengsten blijft be- staan. Om onder die omstandigheden kwalitatief goed OV te kunnen blijven bieden is de overbruggingsconcessie als noodmaatregel getroffen. Helaas kan dat niet zonder consequenties voor de dienstregeling”, schrijft Arriva.

In september 2022 kan Arriva nauwkeuriger inschatten hoeveel vervoeropbrengsten er worden verwacht in de komende twee jaar. Op dat moment kijken ze nogmaals naar de dienstregeling. Het aantal dienstregelingsuren kan vervolgens naar boven of naar beneden bijgesteld worden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.