
Snelbus kan nog sneller met BRT-concept
Tussen Breda en Utrecht rijdt al sinds 2007 een succesvolle snelbus: de Brabantliner. Toch kan het snelbus-concept nog een kwaliteitsimpuls gebruik. De bus moet sneller en comfortabeler en ook de haltes moeten veranderen in zogenoemde mobiliteithubs, blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van gemeenten, provincie en overheid. Vanaf 2030 is het zogenoemde BRT-netwerk af en kun je bij bijvoorbeeld Oosterhout instappen, zorgeloos werken en met 130 km/u meerijden met de BRT tot Utrecht Science Park.
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
Dus ze willen een bus 130 km/u laten rijden op de snelweg terwijl de auto’s maar 100 km/u mogen rijden. Ik zie dat toch echt niet gebeuren hoor of ze zouden als voorloper van een trein tussen Utrecht en Breda via Vianen een busbaan moeten bouwen die geschikt is om in alle weersomstandigheden een bus op te laten rijden die 130 km/u rijdt. Dan kan er later op de busbaan rails worden ingelegd op de meeste plekken als ze er een treinroute van willen maken die dan wel 200 km/u kan rijden.
Gewoon een bus op vrije baan. Tweederangs-oplossing voor rechtse overheden die onvoldoende geld overhebben voor echt goed OV. Die trein Breda – Utrecht had er natuurlijk al lang moeten zijn, maar ook bij de renovatie van de A27 heeft de VVD weer nee gezegd. Zolang we in een rechts land wonen, gebeurt er op het gebied van OV weinig tot niets. Sterker nog, het streekvervoer is binnenkort verdwenen.
Rodney, als de busbaan tot de autosnelweg behoort, kan dat inderdaad niet. Plannenmakers ontkennen wel vaker de wettelijke realiteit. In Eindhoven was indertijd de Phileas naar Airport ook ingetekend voor sneller dan 50 km/uur. Dat door een woonwijk waar maximaal 30 km/uur gereden mocht worden. De realiteit was dat de rijtijd langer werd dan voorgesteld en dat kostte een bus meer.
Rodney, jij hebt volkomen gelijk. Als zo’n bus via een aanliggende busstrook of -baan rijdt, of de baan ligt apart maar wordt wel tot de betreffende snelweg gerekend, mag die maximaal de ter plaatse geldende snelheid rijden. Daar is jurisprudentie over. Indertijd hadden de plannenmakers in Eindhoven voor de busbaan naar Airport ook gerekend dat de bus harder dan 50 km/uur mocht rijden. In de praktijk werd dat niet toegestaan. Dus stegen de exploitatiekosten.
Een bus blijft een inferieur vervoersconcept voor de minder modaal verdienende burger, die niet gezien kan worden als een voorloper van een trein of sneltram. BRT is een concept, dat niet voldoet aan de ruimtelijke en omgevingseisen, die je aan OV-product zou moeten stellen.