Overheidssteun

Provincies luiden noodklok: ‘Duurdere kaartjes voor minder openbaar vervoer’

Vrouw wacht op de bus in Leeuwarden. Foto: Flickr/Hindrik Sijens.

Meer geld voor minder openbaar vervoer. Provinciale bestuurders vrezen voor de kostenstijgingen en geven aan dat de financiële tekorten te groot zijn om te dekken. Het gevolg: duurdere kaartjes voor het stads- en streekvervoer en een uitgeklede dienstregeling. Vandaag vragen de bestuurders opnieuw om financiële steun bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. 

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

6 reacties op “Provincies luiden noodklok: ‘Duurdere kaartjes voor minder openbaar vervoer’”

Paul Lamote|20.04.23|20:06

@asierts
In een situatie dat de welvaart daalt kan de overheid niet alle inflatie blijven compenseren. Dan zal ook de werknemer zijn verlies moeten nemen.

Paul Lamote|20.04.23|20:03

Tja, met salarisverhogingen van 15% per jaar in het OV kan ik me voorstellen dat de politiek zegt zoek het maar lekker zelf uit. De belastingbetaler is niet de melkkoe van de FNV.

asierts|20.04.23|17:42

@ Paul Lamote en @redactie : het lijkt wel alsof iedereen steeds weer vergeet wat inflatie betekent. Te weten: het geld wordt minder waard. Een ogenschijnlijk (in getal) gelijkblijvende subsidie betekent dan simpelweg minder subsidie, oftewel een bezuinigen. Vervolgens draait de vicieuze circel de zaak nog verder naar beneden, totdat er weer een deel van het OV verdwenen is. En zo gaat dat nu al jaren.

Het niet willen zien, resp. het niet willen compenseren van inflatie is een welbewuste keuze.

asierts|20.04.23|17:31

@ Cornelis Koelewijn: wat betreft dit laatste punt, dat klopt. Maar is dat aan de provincies te verwijten ? Ambtenaren en politici zijn geen innovatieve OV-ontwerpers en dat zullen ze ook nooit worden. Risicomijdend respectievelijk inhoudskennisloos.

Het echte probleem is 1) dat er nauwelijks klantgericht-innovatieve OV-ontwerpers zijn, en 2) het handjevol dat er wel was & is, krijgt professioneel doorgaans geen enkele ruimte & gooit de handdoek vroeg of laat in de ring. Meestal noodgedwongen.

Paul Lamote|20.04.23|14:22

Tja, je kunt ook tegen het personeel zeggen dan maar geen 15% loonsverhoging. Tegen de uit de hand lopende personeelskosten in het OV valt niet op te subsidiëren.

Cornelius Koelewijn|20.04.23|10:53

Tja, aan de ene kant subsidieert de overheid wel de auto (korting op benzineprijs, subsidie op elektrische auto’s), maar aan de andere kant laat men het OV stikken. Dat krijg je als VVD en CDA in Den Haag en in bijna alle provincies over OV gaan.
Misschien zouden die provincies ook eens iets kunnen doen om meer reizigers te lokken – naar Duits model.
Maar daar zijn ze waarschijnlijk te labbekakkerig voor. Of niet slim genoeg…