FNV
Brandbrief

FNV: arbeidsconflict met Arriva dreigt over werktijden

Foto: FNV kantoor. Foto ter illustratie. PixelBiss

Een potentieel arbeidsconflict tussen vervoerder Arriva en werknemers die zijn overgenomen van Keolis dreigt, zo meldt vakbond FNV in een brandbrief aan de Provincie Overijssel. De vakbond geeft aan dat Arriva probeert te tornen aan de werktijden die zijn vastgelegd in de cao en bedrijfsregelingen van de buschauffeurs.

Arriva zou volgens FNV onder meer willen werken met krappere rij- en rusttijden, wat zou resulteren in een situatie waarin chauffeurs zich de hele dag moeten haasten en nauwelijks tijd hebben voor rust. Volgens FNV lijkt Arriva de cao-afspraken en bedrijfsregelingen omtrent arbeidstijden naast zich neer te leggen en is dat in strijd met de wet. Daarnaast is er volgens de vakbond sprake van moeizaam overleg over de overgang van rechten en plichten van werknemers, wat voor onrust zorgt onder de chauffeurs. “Ook komt de overgangsdatum van 10 december wel heel erg dichtbij. Er is nog geen rooster bekend”, aldus Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Personenvervoer.

Nadelig uitpakken

Volgens FNV gaat Arriva nieuwe diensten en roosters introduceren die nadelig uitpakken voor de chauffeurs. “Roosters worden ingekort, terwijl het werk hetzelfde blijft. Chauffeurs moeten jagen van halte naar halte in veel minder tijd dan bij hun vorige werkgever Keolis. De werkdruk wordt veel te hoog en dat is echt onacceptabel,” aldus Van der Gaag.

Schrappen

Naast het inkorten van rij- en rusttijden, wil Arriva ook de voorbereidingstijd voor chauffeurs schrappen. “Het bekijken en voorbereiden van de route moeten de chauffeurs volgens Arriva maar in de eigen tijd doen. Dat kan niet de bedoeling zijn,” voegt Van der Gaag toe.

Escalatie voorkomen

FNV heeft de Provincie Overijssel op de hoogte gesteld van de situatie en benadrukt het belang van een tijdige oplossing om verdere escalatie te voorkomen. De Provincie kan als opdrachtgever een rol spelen in het vinden van een oplossing, volgens de vakbond.

Op 4 december zal FNV de ontstane impasse voorleggen aan de leden, waarbij wordt bepaald welke vervolgstappen er worden genomen. In het afgelopen jaar is er al meer dan 20 dagen gestaakt tegen de vermeende te krappe rij- en rusttijden. De overgang van de concessie Twente van Keolis naar Arriva staat gepland voor 10 december.

Lees ook:

Auteur: Merijn van Merrienboer

Merijn van Merrienboer is de vaste redacteur van OVPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

FNV: arbeidsconflict met Arriva dreigt over werktijden | OVPro.nl
FNV
Brandbrief

FNV: arbeidsconflict met Arriva dreigt over werktijden

Foto: FNV kantoor. Foto ter illustratie. PixelBiss

Een potentieel arbeidsconflict tussen vervoerder Arriva en werknemers die zijn overgenomen van Keolis dreigt, zo meldt vakbond FNV in een brandbrief aan de Provincie Overijssel. De vakbond geeft aan dat Arriva probeert te tornen aan de werktijden die zijn vastgelegd in de cao en bedrijfsregelingen van de buschauffeurs.

Arriva zou volgens FNV onder meer willen werken met krappere rij- en rusttijden, wat zou resulteren in een situatie waarin chauffeurs zich de hele dag moeten haasten en nauwelijks tijd hebben voor rust. Volgens FNV lijkt Arriva de cao-afspraken en bedrijfsregelingen omtrent arbeidstijden naast zich neer te leggen en is dat in strijd met de wet. Daarnaast is er volgens de vakbond sprake van moeizaam overleg over de overgang van rechten en plichten van werknemers, wat voor onrust zorgt onder de chauffeurs. “Ook komt de overgangsdatum van 10 december wel heel erg dichtbij. Er is nog geen rooster bekend”, aldus Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Personenvervoer.

Nadelig uitpakken

Volgens FNV gaat Arriva nieuwe diensten en roosters introduceren die nadelig uitpakken voor de chauffeurs. “Roosters worden ingekort, terwijl het werk hetzelfde blijft. Chauffeurs moeten jagen van halte naar halte in veel minder tijd dan bij hun vorige werkgever Keolis. De werkdruk wordt veel te hoog en dat is echt onacceptabel,” aldus Van der Gaag.

Schrappen

Naast het inkorten van rij- en rusttijden, wil Arriva ook de voorbereidingstijd voor chauffeurs schrappen. “Het bekijken en voorbereiden van de route moeten de chauffeurs volgens Arriva maar in de eigen tijd doen. Dat kan niet de bedoeling zijn,” voegt Van der Gaag toe.

Escalatie voorkomen

FNV heeft de Provincie Overijssel op de hoogte gesteld van de situatie en benadrukt het belang van een tijdige oplossing om verdere escalatie te voorkomen. De Provincie kan als opdrachtgever een rol spelen in het vinden van een oplossing, volgens de vakbond.

Op 4 december zal FNV de ontstane impasse voorleggen aan de leden, waarbij wordt bepaald welke vervolgstappen er worden genomen. In het afgelopen jaar is er al meer dan 20 dagen gestaakt tegen de vermeende te krappe rij- en rusttijden. De overgang van de concessie Twente van Keolis naar Arriva staat gepland voor 10 december.

Lees ook:

Auteur: Merijn van Merrienboer

Merijn van Merrienboer is de vaste redacteur van OVPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.