Kamervragen

Heijnen: vraaggestuurd vervoer mogelijk oplossing vervoersarmoede Friesland

Vivianne Heijnen
Vivianne Heijnen Rijksoverheid, Valerie Kuypers

Volgens demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen vormt een combinatie van vraaggestuurd vervoer en snelle ov-lijnen een mogelijke oplossing voor vervoersarmoede in Friesland. In Friesland vallen veel buslijnen weg omdat ze weinig gebruikt worden, maar volgens Heijnen hoeven die niet per se één op één vervangen te worden. “Zeeland gaat binnenkort als eerste met dit innovatief publiek vervoer aan de slag.”

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink

5 reacties op “Heijnen: vraaggestuurd vervoer mogelijk oplossing vervoersarmoede Friesland”

Pat Rick|05.01.24|10:42

Er is in Nederland alleen maar een budgetaire visie op het OV (het mag maximaal zo veel kosten) en binnen die ruimte gaat men (goedkoopst mogelijke, meestal substandaard) oplossingen realiseren. Men denkt niet vanuit de reizigers, met welke kosten daarbij horen en welke problemen ook opgelost worden. Het OV moet dus herijkt worden samen met de financiering. En de kosten van OV moeten omlaag door een andere organisatie van het OV (mbt aanleg en operatie). Gebruik nieuwe technologie: A.I. en ATO

asierts|04.01.24|20:53

In feite verkoopt men al jaren marktwerkingssprookjes en beleidsluchtfietserij. Door de stijging van de arbeidsloonkosten vanaf de jaren 50 is busvervoer simpelweg onrendabel. Mooie marktwerkingspraatjes veranderen daar niets aan. Je kan alles nog strakker en kritischer plannen, maar dat verbetert slechts de kosten, maar amper de baten. In tegendeel zelfs. Nu loopt men steeds meer tegen kritieke grenzen aan, zowel qua arbeidsmarkt, vervoerdersmarkt als mobiliteitsmarkt. De trucendoos is leeg…

asierts|04.01.24|20:33

In gewoon Nederlands: taxivervoer. Maar dat is qua arbeidsloon zo duur, dat het na alweer het zoveelste proefproject op dit vlak ook weer beeindigd wordt. Waarna de politiek zich weer gaat roeren, en onder een andere vlag weer hetzelfde uit de kast getrokken wordt. Zo gaat dat nu al decennialang. De een verzint dit, de andere dat, maar er komt geen oplossing.
OV is vraagbundeling, maar als de klantattractiviteit onvoldoende is, zakt de vraag steeds verder weg en stort het financieel inelkaar.

Jasper Jonkers|04.01.24|15:26

En laten we niet vergeten hoe het nu gaat in Zeeland… Niet één vervoerder wil het nieuwe plan uitvoeren. En dat is nog met steun van het rijk. Laat Fryslân (correcte spelling, @Laura Houtenbrink) nou niet achter Zeeland aan die ellende inwandelen, maar eerst eens kijken of het ze daar lukt om de mislukking om te draaien.

C. Koelewijn|04.01.24|14:28

We moeten gedeputeerden en ministers gaan afrekenen op de reizigersgroei die ze weten te bereiken. Dan zitten bussen en treinen binnen de kortste keren vol.
En meer geld natuurlijk, in plaats van bezuinigen.