1 op 5 vacatures onvervuld

Tekort aan buschauffeurs Nederland grootste van Europa

Buschauffeur
20% van de vacatures voor buschauffeurs blijft onvervuld. Foto: Drazen Zigic, Shutterstock

Het chauffeurstekort bij busbedrijven loopt steeds verder op. In Nederland blijven zesduizend vacatures voor buschauffeurs onvervuld. Dat is 20 procent van het totaal. Daarmee is het tekort in ons land het grootste van heel Europa.

Dat blijkt uit een rapport van de internationale brancheorganisatie IRU.

In heel Europa (de EU-lidstaten, het VK, Noorwegen en Zwitserland) komt het tekort aan chauffeurs uit op 105.000. Van alle vacatures blijft 10 procent onvervuld, heeft de IRU becijferd. Daardoor heeft 82 procent van alle busbedrijven ‘ernstige’ of ‘zeer ernstige’ problemen om aan voldoende rijdend personeel te komen.

IRU noemt de situatie zorgelijk. Het chauffeursbestand in de bus- en touringcarbranche vergrijst, waardoor het probleem tot aan 2028 naar verwachting verdubbelt. In Europa is slechts 3 procent van alle chauffeurs jonger dan 25. Nederland springt er wat dat betreft positief uit, met een aandeel in de jongste leeftijdscategorie van 6 procent.

Problemen

Het tekort aan chauffeurs leidt bij een meerderheid van de ondernemers tot problemen. Uit de cijfers van de IRU blijkt dat driekwart van de busbedrijven wordt gehinderd bij uitbreidingsplannen. 57 procent van de ondernemingen ziet door het tekort de personeelskosten oplopen.

Bus- en touringcarbedrijven zijn in Europa goed voor 8 procent van al het personenvervoer. Hun gezamenlijke jaaromzet komt uit op ruim 92 miljard euro. Bij deze bedrijven werken 905.000 chauffeurs op een totaal wagenpark van 920.000 voertuigen.

Lees ook:

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group

6 reacties op “Tekort aan buschauffeurs Nederland grootste van Europa”

Andrew Moskos|10.01.24|14:23

Ah, mensen… 63 is wel een beetje oud om te beginnen. En 1,70 te klein is moelijk te geloven. Was er iets anders mischien?

Edwin De Ruiter|07.01.24|03:47

Ik was toen 27 jaar en wilde buschauffeur worden bij connexion
Maar wezen mij af, op mijn lengte van 1,70.
Ben sindsdien vrachtwagenchauffeur.
En ben dat nog steeds.

Bart Creemers|06.01.24|22:24

Terwijl je op die leeftijd juist meer kalmte, mensenkennis en verkeerd kennis hebt.
En tegenwoordig kunnen jongeren geen minuut zonder hun “schermpie” of tegen enige vorm van stress met als gevolg
Na 3 maanden een burn out.
Eigenlijk ben je als pensioens gerechtigde goedkoper voor een bus bedrijf van ze hoeven geen sociale verplichtingen meer af te dragen.
Pure leeftijdsdiscriminatie!

Sjaak Hartman|06.01.24|21:48

Heb bij een OV bedrijf gereden dat was geen pretje ,als er een klacht kwam had passagier altijd gelijk . Je moest je verrot laten schelden en in je gezicht laten spugen je werd niet serieus genomen bij dat bedrijf . Overigens het werd wel goed betaald, dan maar wat minder was er gauw weer weg .

Ronald Hoekmeijer|05.01.24|20:18

Tja als je op 63 jarige leeftijd solliciteert ,bij Arriva ,krijg je antwoord u bent te oud meneer ,dan krijg je ook te kort

Ronald Hoekmeijer|05.01.24|20:15

Tja te kort ,was 63 en wou wel buschauffeur worden in mn stad 63 lentes jong en kreeg van arriva als antwoord ,te oud . Ha dus ja eigen schuld lijkt me