Europese Unie
CO2-normen

Nieuwe EU-klimaatregels bussen wankelen na intrekken Duitse steun

Foto: Europese vlaggen voor het Berlaymont gebouw in Brussel Shutterstock, Christophe Licoppe

Strengere EU-regels voor de CO2-uitstoot van bussen en trucks hangen aan een zijden draad. De EU had al een voorlopig akkoord bereikt, maar Duitsland krabbelde woensdag onverwacht terug.

De nieuwe regels moeten ook het zware transport klimaatvriendelijker maken. Ze schrijven onder meer voor dat busfabrikanten over zes jaar de CO2-uitstoot van hun voertuigen met 90 procent moeten verminderen ten opzichte van 2019-2020. In 2035 zouden nieuwe stadsbussen dan helemaal geen CO2 meer mogen uitstoten.

De transportministers van de EU-landen en het Europees Parlement werden het vorige maand al over de plannen eens. Maar nu ze moeten worden bekrachtigd, normaliter niet meer dan een plichtpleging, trekt Duitsland zijn steun in. De liberale FDP beroept zich op de afspraak dat Duitsland zich van stemming onthoudt over Europese plannen als één van de regeringspartijen erop tegen is.

Uitgesteld

Zonder de steun van Duitsland haalt het voorstel, dat ook al op weerstand stuitte van een aantal kleinere EU-landen, het mogelijk niet. De stem van de grote lidstaat weegt zwaar, omdat er rekening wordt gehouden met de omvang van ieders bevolking. EU-voorzitter België heeft de definitieve stemming met twee dagen uitgesteld tot vrijdag, in de hoop dat Berlijn toch bijdraait.

Duitsland bedacht zich ook al eens over het uitbannen van de brandstofmotor voor auto’s. Dat kwam Berlijn toen op scherpe kritiek te staan.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie OVPro / ANP

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe EU-klimaatregels bussen wankelen na intrekken Duitse steun | OVPro.nl
Europese Unie
CO2-normen

Nieuwe EU-klimaatregels bussen wankelen na intrekken Duitse steun

Foto: Europese vlaggen voor het Berlaymont gebouw in Brussel Shutterstock, Christophe Licoppe

Strengere EU-regels voor de CO2-uitstoot van bussen en trucks hangen aan een zijden draad. De EU had al een voorlopig akkoord bereikt, maar Duitsland krabbelde woensdag onverwacht terug.

De nieuwe regels moeten ook het zware transport klimaatvriendelijker maken. Ze schrijven onder meer voor dat busfabrikanten over zes jaar de CO2-uitstoot van hun voertuigen met 90 procent moeten verminderen ten opzichte van 2019-2020. In 2035 zouden nieuwe stadsbussen dan helemaal geen CO2 meer mogen uitstoten.

De transportministers van de EU-landen en het Europees Parlement werden het vorige maand al over de plannen eens. Maar nu ze moeten worden bekrachtigd, normaliter niet meer dan een plichtpleging, trekt Duitsland zijn steun in. De liberale FDP beroept zich op de afspraak dat Duitsland zich van stemming onthoudt over Europese plannen als één van de regeringspartijen erop tegen is.

Uitgesteld

Zonder de steun van Duitsland haalt het voorstel, dat ook al op weerstand stuitte van een aantal kleinere EU-landen, het mogelijk niet. De stem van de grote lidstaat weegt zwaar, omdat er rekening wordt gehouden met de omvang van ieders bevolking. EU-voorzitter België heeft de definitieve stemming met twee dagen uitgesteld tot vrijdag, in de hoop dat Berlijn toch bijdraait.

Duitsland bedacht zich ook al eens over het uitbannen van de brandstofmotor voor auto’s. Dat kwam Berlijn toen op scherpe kritiek te staan.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie OVPro / ANP

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.