terugkeereffect opgedroogd

ING: herstel ov stagneert door ondermaatse dienstverlening

Poortjes op een NS-station Foto: Shutterstock, Marcel van den Bos

Het reizigersverkeer in het openbaar vervoer nam in 2023 met 15 procent toe. Toch blijft het volume achter bij het niveau van voor corona. Volgens economen van ING Bank is dat niet langer te wijten aan het terugkeer-effect na de pandemie, maar aan de slechte dienstverlening.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group

2 reacties op “ING: herstel ov stagneert door ondermaatse dienstverlening”

Evert Bouws|13.02.24|12:57

Zolang de politiek het OV niet serieus neemt als factor voor verduurzaming van mobiliteit, zal de auto het winnen van het OV. Er wordt te weinig geïnvesteerd in OV-infrastructuur. In veel gevallen wint de auto het daardoor van het OV wat reistijd betreft. In verstedelijkte gebieden is men soms wel drie maal langer onderweg per OV dan per auto. Alleen rechtstreekse verbindingen tussen stadscentra en buitenwijken kunnen concurreren met de auto.

Robert Jan Roos|09.02.24|16:55

Zolang de reiziger een kostenpost is, of een jammerlijk voorbij komend iets, gaat er niets gebeuren. Gelukkig zijn er op de treinen bestuurders die deze laten rijden. Houden zo, want als die zich gaan gedragen als service medewerkers (als conducteurs) die de route deursluiten -> achteruitrijcabine basis recht i.t.t. door de trein lopen. Wat zou er gebeuren indien machinisten zich zo zouden gedragen? Lees wel dat er steeds stoelen bij komen, maar hoe zit het met al die stoelen die gesloot worden?