Laaddepot in aanbouw

Hoe Daimler Buses in Den Haag het busvervoer elektrificeert

Het laaddepot van HTM aan de Telexstraat in Den Haag. Daimler Buses

Daimler Buses levert dit jaar bijna honderd elektrische bussen aan de Haagse stadsvervoerder HTM. Het blijft echter niet bij alleen de voertuigen. Daimler tekent ook voor het complete laaddepot, inclusief laadpunten, de civiele werkzaamheden, het laadmanagementsysteem, de software oplossingen en de digitale services.

Het laaddepot verrijst aan de Telexstraat, waar op 23 januari de eerste paal werd geslagen voor het project. Voor HTM betekent dat een belangrijke eerste stap op weg naar volledig uitstootvrij busvervoer in de Hofstad. Voor Daimler markeert dat het eerste bouwproject voor een laaddepot van deze omvang buiten Duitsland. Eerder voerde het concern een vergelijkbaar bouwproject uit in de Duitse stad Wiesbaden.

De bouw van het depot wordt door Daimler Buses uitgevoerd onder de vlag van Daimler Buses Solutions, een 100% dochteronderneming van de Duitse busfabrikant. Het project omvat het gehele “e-systeem” en dus de installatie van alle 28 laadstations met in totaal 109 laadpunten, inclusief het laadbeheer, de software en het operationele concept. Door het strategisch plaatsen van de laders, worden in dit geval zes ‘fastlanes’ gecreëerd voor het supersnel bijladen van de bussen overdag. Op andere locaties komen nog eens dertien snelladers van 320 kilowatt.

Expertise

Dietrich Müller, Managing Director van Daimler Buses Solutions: “Onze belangrijkste expertise is de ontwikkeling in één hand van innovatieve en op maat gemaakte zero-emissiesystemen. Samen met onze klanten optimaliseren we de ideale omstandigheden voor de exploitatie van geëlektrificeerde busvloten. We doen dat in heel Europa.”

Daimler Buses Solutions zoekt bij deze projecten nadrukkelijk de samenwerking met lokale partners. Zo werkt het bedrijf in Den Haag nauw samen met laadpalenleverancier ABB E-mobility en Batenburg techniek. “De samenwerking van deze ervaren bedrijven waarborgt een robuust systeem met een hoge mate van bedrijfszekerheid”, stelt het bedrijf. Het laadmanagement wordt uitgevoerd door IVU, eveneens een bedrijf met ruime ervaring binnen de ov-branche.

Metamorfose

Het terrein van de Telexstraat heeft de afgelopen maanden al een ware metamorfose ondergaan ter voorbereiding op de komst van de nieuwe elektrische bussen. Zo is de bestaande washal gesloopt, zijn kabels en leidingen aangelegd en is het terrein opnieuw bestraat. Vanaf nu kan er gewerkt worden met het aanbrengen van de laadinfrastructuur, die nodig is om de nieuwe bussen, van het type eCitaro, straks te kunnen opladen. De levering van de elektrische bussen wordt verwacht rond juni van dit jaar. De ingebruikname van het depot is gepland voor het derde kwartaal.

Het laaddepot van HTM in aanbouw aan de Telexstraat in Den Haag.
Onderwerpen: ,

Auteur: Daimler Buses