Aanbesteding

Arriva, EBS, Keolis, Qbuzz en Transdev in de race voor Utrechtse concessies

Utrecht
Foto: Tram Utrecht. Foto ter illustratie Shutterstock, PixelBiss

Vijf vervoerders hebben zich gemeld voor de aanbesteding van de twee concessies voor het Utrechtse openbaar vervoer, die in december 2025 ingaan. Het gaat om Arriva, EBS, Keolis, Qbuzz en Transdev.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group

6 reacties op “Arriva, EBS, Keolis, Qbuzz en Transdev in de race voor Utrechtse concessies”

C. Koelewijn|12.03.24|13:16

@ Nico Callens – De huidige situatie is het resultaat van het neoliberale geloof dat de markt het altijd beter doet dan de overheid. Niet voor niets zijn de meeste portefeuilles Verkeer in handen van de VVD en andere rechtse clubs (linkse clubs weten overigens ook niet altijd beter). In Duitsland is dit beter geregeld. Daar bepalen de overheden en Verkehrsverbunde het aanbod, waarna bedrijven mogen inschrijven.
Er moeten ook strengere doelen komen, zoals xx procent reizigersgroei.

Patrick EHV|23.02.24|14:22

Eigenlijk is dit nodig. Als je weet hoeveel lijnen, frequenties, gereden kilometers, zitplaatsen (busmaterieel) en aandrijving (diesel/elektrisch) zou daar al een richtprijs kunnen komen. En als je alle OV door partij zonder winstoogmerk zou kunnen laten uitvoeren, heb je schaalgrootte en lagere kosten (ook niet de kosten om over te schakelen naar een ander bedrijf). Neem voorbeeld aan drinkwaterbedrijven: kostenefficiƫnt en goed. Geen aanbesteding, dure overhead en commerciƫle managers nodig!

Nico Callens|22.02.24|10:45

Blijkbaar zijn in Nederland de vervoerbedrijven die het aanbod bepalen?
Is het niet beter om dat te laten gebeuren door de vervoerautoriteiten waarna de aanbieders kunnen meegeven hoeveel het hen kost om dat door hogerhand bepaalde aanbod (inclusief frequentie, amplitude, comfortvereisten, …), vastgelegd in een lastenboek, uit te voeten. Waarna de goedkoopste aanbieder het order binnenhaalt. Dit veronderstelt wel een sterk sturende overheid wat in Nederland niet het geval blijkt.

Jantje Paal|22.02.24|07:49

Ben dik tevreden over Q buss

Duncan|22.02.24|06:19

Goedkoop is duurkoop zei grootmoeder altijd en ze heeft al heel vaak gelijk gehad Goedkope aanbesteding OV resulteert in veel verlies op vele andere vlakken. Materieel dat geheel uitvalt, mensen moeten naar hun werk
Opleiding & afspraken. Materieel dat deels uitvalt, nog steeds dezelfde mensen die naar hun werk opleiding en afspraken moeten. Dienst regelingen die niet haalbaar zijn, aansluitingen van de verschillende OV types die niet meer aansluiten. OV had nooit geprivatisering moeten worden.

Kees van Leeuwen|21.02.24|18:46

Ik hoop dat de provincie Utrecht de afgelopen tijd goed om zich heen heeft gekeken.
Enkele gegadigden zou ik snel afzeggen, en neem nu eens niet de goedkoopste inschrijver, maar geef gewoon wat meer uit.
Kijk ook naar de aanschaf materieel.
Daar zijn op dit moment de grootste problemen mee.