Busvervoer

Overijsselse politiek pleit voor provinciaal ov-bedrijf

Elektrische RRReis-bus van EBS. Shutterstock, Bjoern Wylezich

Overijssel moet een eigen ov-bedrijf opzetten om het busvervoer in de provincie te verzorgen. Daarvoor pleiten enkele partijen in Provinciale Staten. Op dit moment is zoiets wettelijk niet toegestaan, maar in de Tweede Kamer werden vorig jaar enkele moties aangenomen met de oproep aan het kabinet om dit mogelijk te maken.

De Overijsselse coalitiepartij PvdA en SP roepen woensdag in de Statenvergadering het college via een motie op om “op korte termijn” de “wenselijkheid c.q. noodzaak” van een provinciaal bedrijf voor busvervoer te onderzoeken. Volgens SP-Statenlid Herman Kalter sluiten mogelijk meer partijen hierbij aan.

Chaos

“De problemen met het ov in Overijssel zijn momenteel groot”, zegt Kalter, doelend op de chaos die in december ontstond bij het ingaan van nieuwe ov-concessies in Twente (uitgevoerd door Arriva) en IJssel-Vecht (EBS). Ritten vielen uit, bussen kwamen te laat en personeel klaagt over te korte pauzes. “Het huidige concessiemodel zit het organiseren van goed en betaalbaar ov in de weg”, aldus Kalter. “De maatschappelijke opbrengst moet voorop staan, in plaats van de financiële opbrengst.”

Het regionale vervoer wordt in het grootste deel van Nederland via aanbestedingen geregeld. Hier zijn Europese regels voor. Vervoersbedrijven kunnen zich inschrijven voor een bepaalde concessie (een ov-gebied) en een gemeente of provincie maakt dan een keuze. Voor de steden Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Rotterdam geldt een uitzondering op de aanbestedingsregels. Zij hoeven het openbaar stadsvervoer niet openbaar aan te besteden, maar mogen dit in eigen hand houden (inbesteden).

Belemmering

De Tweede Kamer riep de regering vorig jaar op om belemmeringen weg te nemen voor provincies om publieke vervoersbedrijven op te zetten. Demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) schreef begin dit jaar in een brief aan de Kamer dat hiervoor een wetswijziging nodig is. Voor provincies zou dan ook een uitzondering gemaakt moeten worden. Heijnen heeft naar eigen zeggen geen signalen gekregen dat provincies dit willen, iets wat volgens haar wel een “belangrijke overweging” is bij het mogelijk aanpassen van de wet. De staatssecretaris benadrukt dat het opzetten van een provinciaal vervoersbedrijf “een ingrijpende en kostbare organisatorische verandering” is.

Auteur: Redactie OVPro / ANP

2 reacties op “Overijsselse politiek pleit voor provinciaal ov-bedrijf”

Robert Jan Roos|29.02.24|18:18

In het stuk wordt genoemd dat Utrecht ook niet valt onder het Europeesche aanbestedingsrecht van diensten. Raar dat dit door OVPro wordt gemeld, terwijl net een dag eerder wordt aangegeven wie allemaal een aanbieding voor de Utrechtse concessie hebben ingediend
Daarnaast ‘vrijdenkers’ wie bepaald de eisen voor de gemeentelijke GVB, HTM en RET? Is dat niet diezelfde overheid?

asierts|27.02.24|09:41

= lachwekkende politieke nonsens. De overheid snapt niks, kan niks en verprutst bijna alles. Alleen beleidsgekwezel produceren en daarover OH’en met andere hopeloos onkundige alfa-blaatschapen.

Dingen goed aansturen of concreet voorelkaar krijgen? UITGESLOTEN. Dat geldt ook zeker voor Prv Overijssel op OV- en spoorgebied. Ze kunnen NIETS.