Kort geding

Arriva naar de rechter om busstaking in Twente te voorkomen

FNV
De FNV wil opnieuw om tafel met de NS. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/Dutchmen Photography

Streekvervoerder Arriva heeft een kort geding aangespannen, met als doel om een staking komende dinsdag van buschauffeurs in Twente te voorkomen. Dat kort geding dient maandagmiddag. Vakbond FNV kondigde donderdag aan dat chauffeurs van Arriva op 12 maart het werk neerleggen, omdat ze de werkdruk te hoog vinden.

Volgens directeur Ghislaine Aarts van Arriva ligt er inmiddels een akkoord met de ondernemingsraadĀ over onder meer de pauzes en op- en afstaptijden van de chauffeurs. In de gesprekken met de vakbonden staan nu nog twee punten open, die het volgens Arriva niet rechtvaardigen om te gaan staken. “We vinden het onacceptabel dat de vakbond een grote groep reizigers dupeert voor deze twee onderwerpen waar eerder alĀ over gesproken is en waarvoor we ons maximaal inzetten”, aldus de maatschappij.

Volgens Arriva gaan de onderhandelingen nog over een vergoeding voor schoenen en over het afschaffen van een alternatieve vorm van roosteren voor tien chauffeurs die onder Keolis in Haaksbergen waren gevestigd.

Arriva vervoert dagelijks zo’n 30.000 reizigers in de regio Twente. De maatschappij verzorgt het busvervoer in onder meer Almelo, Enschede en Hengelo, en de treindienst Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Arriva nam deze ov-concessie eind vorig jaar over van Keolis.

Stroef

De start verliep echter stroef. Zo hadden de nieuwe elektrische bussen de nodige kuren, wat leidde tot uitval en vertragingen. Chauffeurs klaagden over de rij- en rusttijden en de werkdruk. “Met de krappe roosters die er nu zijn, hebben de chauffeurs nauwelijks tijd om te eten, naar het toilet te gaan of om even de benen te strekken”, zei bestuurslid Marijn van der Gaag van FNV.

De vakbond, die al wekenlang met Arriva in discussie is, stelde vorige week een ultimatum dat afgelopen dinsdag afliep. Omdat niet aan de eisen was voldaan, kondigde FNV aan op 12 maart te gaan staken. In ieder geval enkele uren in de ochtend, maar mogelijk zelfs de hele dag.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie OVPro / ANP