kort geding gaat niet door

Staking busvervoer Twente van de baan na akkoord Arriva en bonden

Hoofdkantoor van FNV in Utrecht
Het hoofdkantoor van FNV in Utrecht Shutterstock, PixelBiss

De voor dinsdag aangekondigde staking in het busvervoer in de regio Twente gaat niet door. De vakbonden FNV en CNV hebben alsnog een akkoord bereikt met streekvervoerder Arriva over maatregelen om de werkdruk voor de buschauffeurs te verlagen. Het kort geding dat Arriva had aangespannen en maandagmiddag zou dienen, met als doel om een staking te voorkomen, is daardoor nu ook van de baan.

Arriva geeft de chauffeurs eenmalig 200 euro om schoenen van te kopen en laat een alternatieve vorm van roosteren doorlopen voor tien chauffeurs die onder Keolis in Haaksbergen waren gevestigd. Volgens FNV-bestuurder Marijn van der Gaag is het voorstel “na zorgvuldige analyse door de vakbonden acceptabel is bevonden”. De geplande acties zijn daarom opgeschort. De vakbondsleden stemmen dinsdag over het voorstel dat nu op tafel ligt.

“Dit is goed nieuws voor de chauffeurs en de reizigers”, zegt Van der Gaag. “Arriva heeft toegezegd dat ze iets gaan doen aan de torenhoge werkdruk waar chauffeurs mee kampen in Twente. Ze hebben nu amper tijd om te eten, naar het toilet te gaan of om even de benen te strekken. Arriva geeft aan dat de roosters van de chauffeurs worden aangepast. Daarmee lijkt een groot probleem opgelost.”

FNV kondigde eind vorige week aan dat Arriva-chauffeurs in Twente dinsdag 12 maart het werk zouden neerleggen. In ieder geval tussen 09.00 en 12.00 uur, mogelijk zelfs de hele dag. Arriva liet daarop weten een kort geding aan te spannen, dat maandag zou dienen. Nu is er toch een akkoord over het verlagen van de werkdruk voor de chauffeurs.

Oude afspraken

De onvrede ontstond eind vorig jaar toen Arriva het busvervoer in Twente overnam van concurrent Keolis. In een brief aan de Provinciale Staten van Overijssel schreven FNV en CNV dat Arriva oude afspraken die chauffeurs met Keolis over rij- en rusttijden niet volledig had overgenomen. De vakbonden beklagen zich sindsdien ook over problemen met nieuwe bussen die soms nog kuren vertonen. Daardoor komen bussen regelmatig te laat aan bij haltes, wat voor irritaties bij passagiers zou zorgen.

Onderwerpen: ,

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group