Initiatiefwet

GL-PvdA en NSC: geef provincies mogelijkheid ov zelf te regelen

Beeld: EBS-bussen in Zwolle
EBS-bussen in Zwolle, Overijssel Shutterstock, Bjoern Wylezich

Provincies moeten de mogelijkheid krijgen zelf een openbaarvervoerbedrijf op te richten, als het niet lukt het ov uit te besteden aan commerciële partijen. Dat vinden GroenLinks-PvdA en NSC, die daarom samen een initiatiefwetsvoorstel hebben geschreven.

De partijen constateren dat er op veel plekken in het land grote problemen zijn met het regionaal openbaar vervoer. Bussen en treinen rijden minder vaak en onrendabele routes worden geschrapt. In Zeeland is het zelfs helemaal niet gelukt een gegadigde te vinden om vanaf 2025 het busvervoer te regelen.

“Het is steeds moeilijker om met het openbaar vervoer te reizen voor werk, school of een familiebezoek”, zegt Tweede Kamerlid Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA). “Zeker in landelijk gebied moet iedereen met trein en bus kunnen reizen zonder lang op een aansluiting te hoeven wachten of grote omwegen te moeten maken.”

Belangstelling

NSC-Kamerlid Olger van Dijk benadrukt dat het voorstel provincies “een extra mogelijkheid” biedt, geen verplichting. “De laatste jaren loopt de belangstelling van bedrijven om openbaar vervoer aan te bieden in de provincies terug”, stelt hij vast. In zulke gevallen moeten provincies zelf voor “betrouwbaar en betaalbaar” openbaar vervoer kunnen zorgen.

Provincies zijn nu verplicht het regionaal openbaar vervoer uit te besteden. Een uitzondering geldt al voor de grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, die een gemeentelijk openbaarvervoerbedrijf hebben. GroenLinks-PvdA en NSC willen die uitbreiden naar regio’s waar marktwerking door de beperkte concurrentie geen toegevoegde waarde heeft.

Nationaal Congres Mobiliteitstransitie 2024

Tijdens het Nationaal Congres Mobiliteitstransitie op 16 april wordt besproken hoe de samenwerking tussen de overheid en het bedrijfsleven verbeterd kan worden. En wat kan Nederland bijvoorbeeld nog leren van (groene) mobiliteit in andere Europese steden? Ook komen de do’s en dont’s aan bod over het maken van een mobiliteitsplan in onzekere tijden.

Ontdek samen met overheden, marktpartijen, mobiliteitsdeskundigen, onderzoekers en thought leaders uit de sector hoe u slim en doeltreffend werkt aan de mobiliteitstransitie. Er zijn nog tickets beschikbaar, dus schrijf u snel in via deze link. Zien we elkaar op dinsdag 16 april in Den Bosch?

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie OVPro / ANP