Stoomtrein, foto: Stoom Stichting Nederland

Opbrengst roestrijden gaat naar Nederlands railerfgoed

Roest op de rails wordt verwijderd door de Stichting Holland Spoor. Het geld dat daarmee wordt verdiend komt ten goede aan de instandhouding van Nederlands railerfgoed. Daar zouden veel OV-instanties een voorbeeld aan mogen nemen. Dat zegt Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV.

Lees hieronder zijn column

Af en toe zie ik vanaf de Ceintuurbaan een Amsterdamse museumtram de Van Woustraat indraaien. Op zo’n moment realiseer ik mij dat die oude trammetjes, vooral die van vlak na de oorlog, eigenlijk veel mooier waren dan die eenheidsworst van tegenwoordig. Nou ja, okee, kwestie van smaak. Maar hoe komen die museumclubs eigenlijk aan geld om dat fraais op te knappen?

Roestrijden

Dat werd een stukje duidelijker toen ik donderdag op het jubileumcongres van Railforum, waar OVPro ook aanwezig was, in gesprek raakte met Jeroen Mooij. Hij had een interessant verhaal.

Wanneer trein- of metrosporen een tijdje niet zijn bereden, ontstaat er een flinterdun laagje roest op die rails. Dat is slecht voor de detectie van treinen: dat gaat via stroompjes door de rails en de wielen, en roest isoleert. Daarom moeten sporen regelmatig worden bereden. Dus rijdt een trein zo af en toe even over een spoor waar die normaal gesproken niet komt. Dat heet roestrijden.

Nederlands railerfgoed

Bij grote werkzaamheden aan het spoor kunnen treinen op dat baanvak soms dagenlang niet rijden. Als het werk gereed is, moeten al die sporen weer van roest worden ontdaan. Dat gebeurt vaak met wat oudere treinen. Die worden dan gereden door Stichting Holland Spoor, via dochter roestrijden.nl. Het geld dat daarmee wordt verdiend, komt ten goede aan de instandhouding van Nederlands  railerfgoed. Oftewel oude trams en treinen.

Heel mooi! Het OV is wat mij betreft ook een emotiedingetje. Juist het laten zien van de rijke historie kan bijdragen aan een betere reputatie van het OV van vandaag. Wat waren nou de voorlopers van die moderne, comfortabele trams, metro’s en treinen waarin wij thans reizen? De prachtige collectie museumvoertuigen in ons land geeft daarvan een mooi beeld.

Rijvaardig

Echt, ik vind het een prachtig initiatief en nu snap ik ook waarom ik na al die grote spoorwerkzaamheden rond Zwolle regelmatig een ouwe dieseltrein voorbij zag ronken. Roestrijden in opdracht van spooraannemers en -beheerders dus, en de opbrengst wordt verdeeld onder de organisaties die de oude trams en treinen in ons land rijvaardig houden.

Mooi voor het na werkzaamheden weer snel beschikbaar komen van ons spoornet (dus ook als ‘gewone’ reiziger hebben we er wat aan) én mooi voor het in ere houden van ons historisch besef. Aan de manier waarop dit mes aan twee kanten snijdt zouden veel OV-instanties een voorbeeld mogen nemen. Bravo!

Rikus-Spithorst-Maatschappij-Voor-Beter-OV-

Rikus Spithorst, Maatschappij voor Beter OV

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.