Trein, NS, station, Almere

Hoge verwachtingen van nieuwe president-directeur NS

COLUMN – Timo Huges begint dinsdag als de nieuwe president-directeur van de NS. Een van de taken van deze nieuwe topman is om het beschikbaar materieel van het vervoersbedrijf op orde te brengen. Dat zegt Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV.

Lees hieronder zijn column.

Morgen is het zover. Dan is Timo Huges de nieuwe president-directeur van de NS. Ik heb zeer hoge verwachtingen van hem. Is het dan zo’n aardige man? Geen idee, de eerste koffie moeten we nog drinken. Is het zo’n soepele baas voor zijn mensen? Dat zullen we vanzelf wel van ze horen. Waarom dan wel die hoge verwachtingen? De heer Huges heeft heel veel verstand van karretjes.

Karretjes

Timo Huges was de baas van ’s werelds grootste bloemenveiling. FloraHolland. Een enorm grote logistieke instelling. Wanneer na een veiling tien karretjes met bloemen naar het vliegtuig naar Venezuela moeten, zal het niet gebeuren dat er maar negen karretjes beschikbaar zijn. Of dat de karretjes te laat komen. Want dan staat er voor een aardig bedrag aan bloemen te verleppen, ergens in een opslaghal of iets dergelijks.

Als er tien karretjes nodig zijn om de bloemen op de juiste plaats te krijgen, dan zijn die karretjes er dus ook. Want anders is de wereld te klein, staan woedende bloemenkwekers of -handelaars voor het bureau van de hoogste baas van de veiling en komt er, als zo’n karretjestekort een gewoonte wordt, een dag dat FloraHolland niet langer de grootste is. En terecht.

Reizigers

Eigenlijk is dit ook de nieuwe baan van Timo Huges. Zorgen voor de karretjes. Wij noemen in de branche die karretjes met deftige woorden ‘rijtuigen’ of ‘bakken’. Maar het zijn natuurlijk gewoon karretjes. En dat is precies waar het om gaat, op het spoor. Op de juiste tijd het juiste aantal karretjes van A naar B laten rijden, om de passagiers op een ordentelijke manier te vervoeren.

Het is een schandaal dat het bij de NS de normaalste zaak van de wereld is, dat een trein die behoort te bestaan uit acht dubbeldekskarretjes opeens slechts drie enkeldekskarretjes lang blijkt te zijn. Reizigers worden dan als haringen in een ton vervoerd, of blijven achter op het perron. De NS blijkt niet eens een ordentelijke administratie bij te houden van welke treinen te weinig karretjes hadden.

Succes

Hoog tijd dat de NS eindelijk de karretjes eens op orde brengt. De juiste aantallen karretjes op de juiste tijden van het juiste vertrekstation via het goede tussenstation naar de juiste eindbestemming. Dát is de kernactiviteit van de NS.

De karretjes op orde, waarbij niet langer de wensen van het personeel, maar de beloften aan de klant de maatstaf zullen zijn. Werk aan de winkel voor Timo Huges. Ik wens hem daar oprecht heel veel succes en wijsheid bij.

Rikus-Spithorst-Maatschappij-Voor-Beter-OV-

Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV

Lees ook:

‘NS stopt met Fyra, topman Bert Meerstadt vertrekt’

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.