Gestrande reizigers, Utrecht Centraal, station

‘Bezorgdheid over Nederlandse spoor was terecht’

Als het op het spoor in Nederland mis gaat, dan gaat het ook goed mis. Dat blijkt wel uit de vele verstoringen van het treinverkeer in de afgelopen periode. Dat zegt Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV.

Lees hieronder zijn column.

COLUMN – Niet zo lang geleden uitte Martijn van Helvert (de nieuwe spoorwoordvoerder van de CDA-fractie in de Tweede Kamer) zijn bezorgdheid over de vele storingen waarmee ProRail te kampen heeft. Die bezorgdheid werd door staatssecretaris Mansveld een beetje weggewuifd. Want zó slecht is het spoor in ons land er niet aan toe.

Wisselstoring

Ik heb een nieuwtje voor de staatssecretaris. Het spoor in ons land is er wél slecht aan toe. Cijferwerk laten weliswaar zien dat veel treinen op tijd rijden, maar als het mis gaat, dan is het ook goed mis. In mijn vorige column op deze website ging ik daar al uitvoerig op in. En laten we nu eens naar de afgelopen dagen kijken. Gewoon een korte terugblik op het leven van het spoor.

Vrijdagavond ging het enorm mis met de thuisreis van duizenden bezoekers aan de Huishoudbeurs. Wisselstoring, waardoor er geen treinen reden vanaf het RAI-station naar het zuiden. Dat mag niet gebeuren. En hoe je het ook wendt of keert: de gevolgen van zo’n wisselstoring waren veel minder erg geweest als er wat meer wissels in het spoor hadden gelegen. Dan had je om de storing heen kunnen rijden en desnoods tot de nacht kunnen wachten met de reparatie van het kapotte wissel.

Spoortunnel

Of Delft. Dat fonkelnieuwe station en de bijbehorende tunnel zijn ontworpen voor treinen die met 140 kilometer per uur voorbij kunnen rijden. Maar een draaideur in de stationsuitgang bleek niet bestand tegen de luchtverplaatsing. De deur klapte open en iemand raakte met zijn been lelijk bekneld. Gevolg: voorlopig mogen doorgaande treinen daar geen 140, maar slechts 80 kilometer per uur rijden. Tamelijk knullig, als ik zo vrij mag wezen.

En gisteren werd het treinverkeer naar en langs Delft geheel stilgelegd. Brandmelding. Die melding bleek onterecht: de apparatuur had vals alarm geslagen en moest worden gereset. Opnieuw werden heel veel reizigers gedupeerd. En nee, ik wil geen begrip opbrengen voor argumenten als dat het gaat om kinderziekten. De draaideur werd al in de negentiende eeuw uitgevonden, en spoortunnels zijn ook al sinds jaar en dag bekend.

Bovenleiding

En vanmorgen viel het treinverkeer van, naar en door Utrecht nagenoeg stil. Oorzaak: één kapotte bovenleiding. NS-woordvoerder Trinthamer vatte de gevolgen voor de reizigers treffend samen: Niet of nauwelijks treinverkeer van noord naar zuid en van oost naar west. Ik kan er erg slecht mee uit de voeten: één rijdraad gaat stuk en nagenoeg het complete station van Utrecht is nauwelijks bruikbaar.

Slechts enkele Sprinterdiensten konden blijven rijden. De NS kon niets anders dan de reiziger oproepen om Utrecht te mijden of later op weg te gaan. Utrecht mijden? Vrij lastig: Utrecht is de spil van ons spoorwegnet. Later op weg? Veel reizigers wáren al op weg. En later van huis? Wat vinden werkgevers, collega’s, leraren en klanten eigenlijk van die suggestie? En vergeet niet: binnen een maand tijd is dit de derde keer dat Utrecht door problemen bij ProRail langdurig plat gaat.

Maatregelen

Pier Eringa, de nieuwe ProRail-directeur, zal keihard aan de slag moeten. Want op deze manier valt het spoor niet serieus te nemen als belangrijke drager van de mobiliteit in ons land. Eringa zal ook nauw moeten samenwerken met Wilma Mansveld omdat niet valt uit te sluiten dat ProRail echt extra geld nodig heeft om de boel op te knappen.

Daarnaast dient er naar beleidsmatige aspecten te worden gekeken. Het schrappen van wissels zal echt een halt moeten worden toegeroepen: zolang de resterende infrastructuur niet storingsvrij is, maakt het schrappen van omleidingsmogelijkheden het spoor onverantwoord kwetsbaar. Dat blijkt keer op keer.

Excuses

En tot slot: Wilma Mansveld dient naar mijn mening diepe excuses aan te bieden. Aan Martijn van Helvert. Want het bagatelliseren van zijn bezorgdheid is op niets gebaseerd.

Rikus-Spithorst-Maatschappij-Voor-Beter-OV-

Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.