‘Kansen voor geregisseerde ontmoetingen in personenvervoer’

Abel, taxiservice, Connexxion

Personenvervoer is bij uitstek geschikt om mensen bij elkaar te brengen. Nieuwe initiatieven zoals Abel spelen hier nu al op in en daar kan het traditionele vervoer, zoals OV, nog wat van leren. In het personenvervoer zouden bijvoorbeeld relevante ontmoetingen kunnen worden geregisseerd, wanneer vervoersbedrijven goed gebruikmaken van data. Vervoer wordt dan meer dan enkel een manier om van A naar B gebracht te worden. Dit zegt Nick Knoester van de Jonge Veranderaars.

COLUMN – Het is niet zozeer dat ik een wet breek als niet ik met een metro of fiets richting mijn werk ga, maar deze gewoonte heb ik wel gebroken nadat ik op zonnige zaterdag met een enkelblessure van een voetbalveld werd gedragen. Na een zondag met het been omhoog, werd ik maandag weer voor wat leuke afspraken op kantoor verwacht.

Taxidienst Abel

Dit gebrek aan beweeglijkheid leek me een uitgelezen kans om Abel eens uit te proberen. Voor wie Abel niet kent; dit is een taxidienst die Transdev Nederland, moederbedrijf van Veolia en Connexxion, begin dit jaar gelanceerd heeft in Amsterdam en Schiphol. Abel ontleent zijn unieke karakter aan het feit dat het in theorie taxiritten met elkaar combineert en dus een deel van je route met iemand zou kunnen delen. De paar ritjes die ik met Abel heb gemaakt, boden mij de kans om de chauffeurs aan een kort interview te onderwerpen en ze te vragen naar hun ervaring met de gedeelde ritten.

De chauffeurs gaven toe dat het tot nu toe niet zo vaak voorkwam – wel eens op vrijdag- en zaterdagavond – maar wisten te melden dat het interessant taferelen opleverde áls het zich voordeed. De ene chauffeur vertelde dat passagiers in een gedeelde rit op een uitgaansavond vaak gezellig met elkaar kletsten en zelfs nummers uitwisselden. Toen ik dit vertelde aan een vrijgezelle vriend, zei hij direct met een knipoog: ‘nou voor leuke dames mag de taxichauffeur best omrijden, hoor’.

Sollicitatiegesprekken

De dag erna vertelde een andere chauffeur dat er zelfs halve sollicitatiegesprekken op zijn achterbank gevoerd werden. Een werkgever en een passagier die werk zocht, zaten toevallig in dezelfde auto en zo verliet de werkzoekende de taxi met een sollicitatiegesprek in zijn agenda. Een prachtige vorm van serendipiteit. Een toevallige ontmoeting, waarbij je iets vindt waar je eigenlijk niet op die plek naar op zoek was.

Samen met de bestuurder filosofeerde ik even verder waar het toe zou kunnen leiden wanneer het niet volledig op toeval zou berusten bij wie je in de taxi stapt. Refererend naar de dag ervoor zei ik: ‘laten we om te beginnen datingapps koppelen aan de data van Abel en wie weet komt er een stel dat elkaar via Abel kent’. Of: ‘wat nou als er muzikanten een taxi delen, misschien ontstaat er dan wel een Abel-bandje’.

De taxichauffeur zag nog de mogelijkheid om passagiers met dezelfde hobby’s bij elkaar te zetten: ‘misschien mensen die van koken houden, dan kunnen ze recepten uitwisselen’. Opties genoeg dus voor geregisseerde toevallige ontmoetingen waar je wellicht nog iets aan kunt overhouden, behalve op de plek van bestemming te komen.

CongrApp

Toen ik de Abel-taxi uitstapte, herinnerde ik mij dat ik ooit al iets soortgelijks had bedacht. Een klein ideetje dat ik nooit tot uitvoer had gebracht, maar puur ter inspiratie hier toch wil delen. Bij een congres dat ik vorig jaar bezocht, bleek de vrouw die vanaf Amstel schuin tegenover mij in de trein zat en in dezelfde Utrechtse bus stapte, uiteindelijk op datzelfde congres aanwezig te zijn. Dit bracht mij op het idee om een appje te laten bouwen onder de werktitel ‘CongrApp’, waarbij je zou kunnen zien wie er ongeveer dezelfde route aflegt naar een congres of bijeenkomst.

Het zou kunnen leiden tot een betere benutting van een auto, indien je je op vier wielen verplaatst. En je hebt – of je nu met de auto of met het openbaar vervoer gaat – zowel voor als na de bijeenkomst de mogelijkheid om al reizend te netwerken. Wie weet levert je een noodzakelijk ritje naar een congres zo een deugd op; een nieuwe opdracht of een nieuwe baan. Of je vindt eindelijk die basgitarist voor je bandje.

Kortom, er liggen dus nog mooie kansen voor initiatieven als Abel om verder uit te werken, waarbij “toevallige” vruchtbare ontmoetingen gearrangeerd worden. Een nuttig voordeel van collectief vervoer dat handig gebruik maakt van de mogelijkheden die data kunnen bieden.

Nick Knoesters, voorzitter Jonge Veranderaars
Nick Knoester, voorzitter van de Jonge Veranderaars (het jongerennetwerk van Railforum).

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “‘Kansen voor geregisseerde ontmoetingen in personenvervoer’”

Miriam Notten|01.05.16|14:07

Ha Nick, een heel goed idee. Het sluit ook mooi aan bij bijvoorbeeld de Match&Meet van KLM. Daar kun je je eigen ‘buurman’ kiezen bij een vlucht met KLM (ze gebruiken Linkedin profielen). Op al die plekken waar we anderen kunnen ontmoeten liggen de kansen voor het oprapen. Vanuit de sociale netwerkanalyse kun je goede voorspellingen doen wie er bij elkaar zullen passen en dus waarschijnlijk elkaar zullen helpen (Strength of Weak ties). Ideetje om samen uit te werken?