‘Kom met goed plan voor internationale treinen’

ICE, Deutsche Bahn, Utrecht, Centraal Station

Zowel Schiphol als Pier Eringa – in zijn nieuwe functie als voorzitter van de Europese Infrastructuur Managers – pleit voor minder vliegtuigen en meer treinen. Schiphol barst uit zijn voegen, vliegen is heel slecht voor het milieu en veroorzaakt veel lawaai. De overheden en de staatsspoorbedrijven in Europa – waaronder NS – hebben het tientallen jaren laten afweten met grensoverschrijdende treinen met als voorspelbaar gevolg veel auto- en vliegverkeer over de grens. Hoe nu verder, vraagt Arriën Kruyt van Rover zich daarom af. 

Nachttreinen

COLUMN – De nachttreinen als ideale vervanger voor vliegtuigen zijn verdwenen, ondanks de vraag uit de markt. NS had al jaren geleden zijn slaap- en ligrijtuigen verkocht en DB heeft er geen zin meer in. Mogelijk komen er in 2021 weer nachttreinen vanaf Amsterdam, dankzij de Oostenrijkse (!) Spoorwegen.

De Thalys naar Parijs, waar NS niet in deelneemt, is een goed alternatief voor het vliegtuig en de auto. De prijzen van Thalys zijn echter hoog. De klassieke Beneluxtrein van Amsterdam naar Brussel is een aftandse, kwakkelende boemeltrein zonder wifi met een veel te langzame dienstregeling. Achteraf is het jammer dat NS de concessie gekregen heeft. Als de concessie naar Virgin Rail of Arriva was gegaan zou er geen Fyra-debacle geweest zijn en hadden we nu goede snelle treinen naar Brussel gehad.

Duitsland

Naar Berlijn rijdt een comfortabele maar langzame trein van NS en DB, die ouderwets tien minuten in Bentheim stopt om de Nederlandse locomotief te verwisselen voor een Duitse. De private goederentreinen rijden in Bentheim gewoon door. Rechtstreekse treinen naar Bremen of Hamburg? Er is niet eens een plan voor. In de lucht is het druk op die verbindingen.

Tussen Amsterdam en het Roergebied reed twintig jaar geleden elk uur een trein. NS en DB hieven die treinen op en in plaats ervan kwam zeven keer per dag een dure ICE, die in Nederland met een slakkengangetje rijdt. Ook werd de reguliere trein Den Haag – Rotterdam – Breda – Tilburg – Eindhoven – Venlo – Keulen stilzwijgend opgedoekt. Dankzij druk van Nordrhein- Westfalen komt er in de toekomst weer een intercity tussen Eindhoven en Düsseldorf. Maar wat blijkt? Bij de verbouwingsplannen van het station in Eindhoven is hier door NS geen rekening mee gehouden. Regeren is toch vooruitzien?

Korte grensverbindingen

In het korte grensoverschrijdende vervoer gaat het beter. Tussen Groningen en Duitsland, binnenkort tussen Hengelo en Bielefeld en al langer van Enschede naar Münster rijden regelmatig treinen. Sinds april is er ook vanaf Arnhem een uurdienst naar het Roergebied. De Provincie Limburg en Arriva hebben concrete plannen voor een half-uurdienst via Heerlen. Al deze verbindingen zijn tot stand gekomen onder lokale en regionale druk en worden uitgevoerd door private ondernemingen. Dat geeft te denken. De stoptreinen tussen Roosendaal en Antwerpen en Maastricht en Luik, uitgevoerd door het Belgische staatsbedrijf NMBS, zijn ongeveer dertig jaar oud en kunnen direct naar het museum.

Nieuw beleid

Staatssecretaris: pak uw kans en kom met een goed plan voor internationale treinen in plaats van meer vliegtuigtuigen. De reizigers zullen u dankbaar zijn.

Arrien Kruyt, voorzitter, reizigersvereniging Rover

De column is geschreven door Arriën Kruyt, voorzitter van reizigersvereniging Rover.

Auteur: Arriën Kruyt

3 reacties op “‘Kom met goed plan voor internationale treinen’”

Inderdaad. Internationale tickets kunnen kopen met Maestro, Mastercard, Visa en de smartphone zouden op EU-niveau bekeken moeten worden. Daarnaast lijkt het me handig dat er overgestapt wordt van vraaggestuurd vervoer (reserveren/boeken) naar aanbodgestuurd vervoer (zoals bij de NS). Weliswaar zorgt dit niet voor optimale prijsdifferentiatie, maar anders kan de trein nooit concurreren met het vliegtuig, de auto en de intercitybus.

Evert Bouws|01.12.17|23:44

Er wordt over dit onderwerp al jaren gepraat zonder dat iets gebeurt. Als gesproken wordt over staatsspoorwegen die onvoldoende ondernemend zijn, dan mag de politiek niet buiten schot blijven. Ik herinner me nog levendig een symposium, waar een vertegenwoordiger van het ministerie van I&M zich verschool achter het argument, dat er blijkbaar geen markt is voor grensoverschrijdend spoor. Het is evident, dat juist de politiek gefaald heeft door gebrek aan visie.

Verder zou ook eens werk gemaakt moeten worden van een eenduidig systeem om internationale treinkaartjes te kunnen kopen. Zeker bij internationale reizen zijn kaartjes bij ene spoorwegmaatschappij wel en bij de andere niet te koop. Hierdoor wordt het de reiziger onnodig moeilijk gemaakt.