Arriva, trein, Groningen

‘Goed dat Arriva reizigers een stem geeft bij inrichting nieuwe treinen’

Vervoerder Arriva organiseerde onlangs een uitje naar de Stadler-fabriek in Zwitserland, waar de nieuwe treinen gebouwd worden voor de regionale treindiensten in Fryslân en Groningen. Ook toekomstige reizigers mochten deelnemen aan de reis, zodat zij ter plekken hun oordeel konden vellen over de inrichting van de treinen. Het is een goede zaak dat Arriva de toekomstige gebruikers al in dit stadium betrekt, vindt Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV. 

COLUMN – Het zal zo’n vijftien jaar geleden zijn geweest, dat ik Arriva geringschattend uitmaakte voor “De ALDI van de OV-sector”. ALDI was destijds een armoedige supermarkt en Arriva een dito vervoerbedrijf. Maar Arriva heeft de weg omhoog gevonden en behoort al geruime tijd tot de top van de Nederlandse OV-sector.

Om die reden ben ik blij dat Arriva opnieuw de concessie voor de regionale treindiensten in het Noorden van ons land in de wacht heeft gesleept. In juli dit jaar werd bekendgemaakt dat de provincies Fryslân en Groningen en Niedersachsen de treinconcessie in Noord-Nederland aan Arriva hebben gegund. Het contract heeft een looptijd van december 2020 tot en met 2035.

Er gaan meer treinen rijden, en er zijn sowieso extra treinen nodig om de inmiddels gerealiseerde reizigersgroei op te vangen. Arriva heeft opnieuw gekozen voor een bewezen concept: treinen van Stadler. Een verstandige keuze.

Stadler-fabriek in Zwitserland

Op uitnodiging van Arriva brachten niet alleen medewerkers, journalisten, politici, ambtenaren en ikzelf een bezoek aan de Stadler-fabriek in Zwitserland, maar ook een grote groep reizigers. Er konden keuzes worden gemaakt over de inrichting van de treinen. Wat voor stoelen? Wat voor bekleding? Hoe worden de zitplaatsen voor mindervaliden aangegeven? Stoelen tegenover elkaar of als in een bus achter elkaar?

Hoe fiks je dat in ene trein die twee kanten op kan? En hoe organiseer je stilte- en werkcoupés? En hoeveel ruimte voor stil werken wil je eigenlijk? Belangrijk dat de reizigers dit soort knopen mochten doorhakken. Immers, zij zijn degenen die straks in de nieuwe treinen worden vervoerd. Well done, Arriva!

Heel mooi om te zien dat Arriva juist degenen voor wie het allemaal gebeurt, de reiziger dus, een grote stem in het kapittel geeft. En niet alleen waar het gaat over het interieur, maar ook over de informatievoorziening in de trein.

Zero emissie-treinen

Eerder deze maand tekenden Arriva en Stadler voor de bouw van 18 zero emissie-treinen. Deze unieke treinen zijn geschikt voor gedeeltelijke elektrificatie en speciaal voor en door Arriva samen met Stadler ontwikkeld. De generatoren in deze treinen kunnen op termijn worden vervangen door batterijpakketten en een pantograaf. Dan zijn de treinen geschikt om te rijden op een partieel geëlektrificeerd spoor. De batterijpakketten slaan energie op die gebruikt wordt op het trajectdeel zonder bovenleiding. Naast duurzaam zijn de treinen dan ook een stuk stiller, omdat er geen geluidsuitstoot en trillingen door resonantie meer is.

Nog even geduld, maar heus: voor je het weet is het december 2020!

Rikus Spithorst, voorzitter, Maatschappij Voor Beter OV, portretfoto

Deze column is geschreven door Rikus Spithorst, voorzitter van reizigersorganisatie Voor Beter OV. 

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

1 reactie op “‘Goed dat Arriva reizigers een stem geeft bij inrichting nieuwe treinen’”

Tom|28.11.17|15:04

Minder goed dat Arriva dat selectief doet. De gehate 3+2 indeling in de Limburgse ex-Veolia GTW’s is niet verdwenen (was wel beloofd).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.