OV-chipkaart en mondkapje

OV Ombudsman: denk in 2021 ook aan andere problemen dan corona

Ook zonder de uitbraak van het coronavirus kampte de OV-sector afgelopen jaar met genoeg uitdagingen. Die brachten tal van nijpende problemen met zich mee, maar dreigen door de pandemie uit beeld te raken. Dat schrijft OV Ombudsman Bram Hansma in zijn eindejaarsblog voor OVPro.

Als er geen coronapandemie was uitgebroken, waar had ik het in deze column dan over gehad? De versobering van verschillende dienstregelingen, wellicht. Of de plannen van NS om een flink aantal servicepunten op stations te sluiten. Misschien wel over het stopzetten van BravoFlex? Deze en tientallen andere nijpende problemen hadden de revue kunnen passeren.

Ongebruikte abonnementen

De werkelijkheid is helaas weerbarstiger. De enorme impact van het virus is ook – of juist – zichtbaar in het OV. Dit stelt de sector voor enorme, onverwachte uitdagingen. Op wiens bord belandt de rekening voor alle ongebruikte vervoersbewijzen en abonnementen, bijvoorbeeld. Het voelt onrechtvaardig om de reiziger hier niet voor te compenseren. Deze kosten volledig laten vergoeden door de zwaar getroffen vervoerders is echter ook geen ideaal scenario. De OV Ombudsman riep eerder op om als sector gezamenlijk een oplossing te bedenken. Dit is helaas nog niet gelukt.

Eenzelfde dilemma openbaart zich kijkend naar de mondkapjesplicht. De veiligheid van de reizigers is een groot goed. Dit kan echter niet worden weggestreept tegen het onveilige gevoel dat OV-personeel bekruipt tijdens de handhaving. Nog steeds ontvangt de OV Ombudsman meldingen van ongeruste reizigers, ongerust personeel, maar ook van mensen die vanwege medische redenen geen mondkapje kunnen dragen en daar soms op een vervelende manier op worden aangesproken. Ondanks de door de sector aangedragen oplossingen.

Onzekere toekomst

Er wacht een onzekere toekomst. Op welke manier en in welk tempo herstelt het Nederlandse openbaar vervoer zich? Of leidt de nieuwe trend van thuiswerken tot een onherkenbaar OV-landschap? Geen gekke gedachte, denkend aan financieel getroffen vervoerders en maatregelen die nog niet uit zicht zijn.

De oproep aan de samenleving als geheel – ‘we moeten dit met zijn allen doen’ – valt vrij te vertalen naar de OV-sector. Dit geldt voor de door corona veroorzaakte uitdagingen, maar zeker ook voor de problemen die hier los van staan. Deze onderwerpen dreigen uit beeld te raken, overschaduwd te worden. De OV Ombudsman vindt het van groot belang om deze issues aan de kaak te blijven stellen, ook nu. Zodat een goed functionerend openbaar vervoer blijft bestaan. Voor, tijdens, en na corona.

Namens het hele team van OV Ombudsman een goed 2021 gewenst.

OV Ombudsman Bram Hansma (foto: MichielTon.com)
Bram Hansma is OV Ombudsman

Lees ook de eerder gepubliceerde eindejaarsblogs:

Auteur: Redactie OVPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.