Vrijwilligers in wmo-taxi: broodroof of aanvulling?

Taxiwerq, wmo-vervoer
Oudere dame stapt in de taxi. Foto: Taxiwerq

De gemeente Hoogeveen zet vrijwilligers in op de wmo-taxi om kosten te besparen. Vakbond FNV Taxi noemt dat broodroof en brancheorganisatie KNV pleit voor meer ruimte in aanbestedingen. Maar volgens de stichting die de vrijwilligers levert, is de kritiek onterecht en wordt er vooral voor een aanvulling op het wmo-vervoer gezorgd.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

8 reacties op “Vrijwilligers in wmo-taxi: broodroof of aanvulling?”

Tjerk Vinckx|02.04.21|03:33

Recentelijk was ik bij de vaccinatie Leiden met mijn moedertje, ik kwam in gesprek met een ANWB Automaatje, het was al zijn 5e rit naar deze locatie en had er een leuke week taak aan. Tot m’n stomme verbazing had hij net zijn 2e Pfizer prik gehad want hij vervoerde Corona gevoelige personen?!
Uhhh bent u al gevaccineerd als taxichauffeur, ik niet ………

Don Vandijk|02.04.21|02:16

Sowieso broodroof, gewoon de zoveelste lijer die het vertikt om te betalen voor zijn personeel. En daarbij dubbelop geld binnenharkt, geen loon betalen, wel subsidies ontvangen, wel vergoedingen vragen voor de ritten.

Albert van Kerkhoff|01.04.21|15:49

En waar worden de loonkosten en levens onderhoud van betaalt? Precies van de belasting centjes die de beroeps chauffeur iedere mand van zijn bruto loon naar de loonbelasting gaat. Hoezo geen broodroof???

Peter Vriens|01.04.21|13:47

“Er moet een structurele vervoersbehoefte moet zijn. “Die is er vaak niet, waardoor deze mensen aangewezen zijn op hun naasten. Als zij niet in de gelegenheid zijn om ze te vervoeren, doen wij dat”
Aldus De Bont.
Heel Nederland heeft vervoerbehoefte.
Hoe controleert deze stichting of hun passagiers in aanmerking komen voor dit vervoer?
Het is veel mensen te doen om goedkoop vervoer. Regels zijn dan niet belangrijk.
Aanvulling door WMO Snorders, Dat zit dichter bij de waarheid.

Peter Vriens|01.04.21|13:29

Even op de site van Stichting Vrijwilligersvervoer kijken bij de tarieven:
Voorrijkosten: € 2.50
Kilometer vergoeding € 0.50 / 0.65 per km. daar komt de lege retour rit bovenop, € 0.50 per km.
Dit zijn bedragen PER PERSOON .
Daarmee kom je boven het Max. Taxi tarief uit. (Wat een Economisch delict is bij een taxirit)
En dat onder het mom van vrijwilligers werk zonder winstoogmerk ?
Waarom is dit vervoer duurder met al die subsidie ’s ???
Het is dus wel zeker broodroof, ontoelaatbaar.

Hans Kuipers|01.04.21|11:28

En dan hebben we het nog niet gehad over het onderhoud van het wagenpark van de stichting.
Ik sprak laatst een vrijwilliger met een gladde voorband op zijn Sprinter. Ik wees hem erop en kreeg als antwoord:” maakt me niks uit het is toch niet mijn bus”!
Goedkoop? veiligheid is onbetaalbaar.

Strange Inthenight|01.04.21|11:27

Op de foto stappen mensen vrijwillig in een taxi, verkeerde foto bij artikel?

Taxi Volendam|31.03.21|13:18

Taxi vervoer is vaak onnodig duur door nutteloos doorgeslagen regelgeving: De Taxiwet.
Met het WMO vervoer door een “stichting” te laten uitvoeren m.b.v. vrijwilligers, omzeilt men met trucs de Taxiwet.
Daarbij is de veiligheid in het geding, om geld te besparen? Waarom dan regelgeving?
Van deur tot deur of kamer tot kamer kan ook best door een Taxi chauffeur maar kost natuurlijk iets.
Buiten de incourante uren, en weekend mag de Taxi chauffeur het weer doen van Thom de Bont.
Misselijk!