Hoe gaat het OV eruitzien in het ‘nieuwe normaal’?

Reizigers wachten op bussen in Enschede
Foto: Inge

Afstand houden tot elkaar zal zeer belangrijk blijven wanneer de maatregelen die zijn genomen vanwege de coronacrisis worden versoepeld. Maar het effect van anderhalve meter afstand houden is in het openbaar vervoer enorm groot. De capaciteit per OV-voertuig neemt bovenmatig af en handhaving zal lastig blijven. Welke uitdagingen liggen er op de loer voor het openbaar vervoer? 

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Hoe gaat het OV eruitzien in het ‘nieuwe normaal’?”

Eric Struch|24.04.20|17:24

Om de reizigers goed over de treinen en de beschikbare zitplaatsen te verdelen, zou je een verplicht reserveringssysteem kunnen invoeren. Alleen plaatsen die 1,5 meter uit elkaar liggen zouden dan gereserveerd kunnen worden. Het is natuurlijk ingewikkelder dan ik zo even in twee regels opschrijf. Misschien kunnen NS (en andere OV-bedrijven) daarom al vast aan de ontwikkeling van een app beginnen?

Eric Struch|24.04.20|17:10

Voor het rijden van langere treinen zal op korte termijn extra materieel nodig zijn. Het nieuw bestelde materieel stroomt niet snel genoeg in. Als oud Hoofd Materieelbeleid zou ik NS dan ook willen adviseren om per direct te stoppen met het slopen van rijvaardig of weer rijvaardig te maken materieel, dus ook de locomotieven serie 1700.

Eric Struch|24.04.20|16:12

Je moet zowel in vraag als aanbod sturen. Dus enerzijds, zoals Corina de Jongh voorstelt, met werkgevers en onderwijsinstellingen (dwingende) afspraken maken zodat reizigers gelijkmatig over de dag en de dagen van de week verdeeld worden. En anderzijds het aanbod drastisch verhogen, dus de hele dag door hoge frequenties en lange treinen/metro’s inzetten. Overigens is dat voor busbedrijven qua inzet van rijdend personeel lastiger dan voor spoor.