Intercity Leiden (foto: NS)

NS wil abonnementen wijzigingen vanwege nieuw reisgedrag

NS werkt aan een update van de abonnementen, zodat deze beter aansluiten op reisgedrag dat door de coronacrisis is veranderd. Reizigers verwachten vaker buiten de spits te gaan rijden en denken ook vaker thuis te werken, blijkt uit onderzoek dat de spoorvervoerder en de TU Delft samen uitvoerden.

Vanwege het vele thuiswerken door corona in de afgelopen maanden, is door de spoorvervoerder een regeling in het leven geroepen waarmee reizigers hun treinabonnement konden aanpassen of pauzeren. Daar is door ongeveer 375.000 treinreizigers gebruik van gemaakt. Zo wilde NS abonnementshouders helpen om onnodige kosten te vermijden, aangezien veel van deze reizigers nauwelijks in de trein zaten. Het aantal abonnementhouders bij NS zit nu weer in de lift.

Abonnement op pauze

NS heeft tijdens de coronacrisis de voorwaarden losgelaten voor particuliere abonnementshouders, zodat ze hun abonnement onmiddellijk konden pauzeren en met zakelijke klanten werden afspraken gemaakt om de vaste kosten te beperken. In totaal besloot 60 procent van de forenzen het NS-abonnement tijdelijk stop te zetten, tegenover 5 procent van de reizigers met een kortingskaart. Dit kan worden verklaard doordat dit abonnement goedkoper is en dus ook gemakkelijker terug te verdienen met één reis.

Daarnaast heeft de spoorvervoerder de geldigheid van Keuzedagen voor 60-plussers een half jaar verlengd en reizigers met een maandabonnement dat niet tussentijds opzegbaar is, kregen van NS 50 procent korting. Aangezien de grenzen tussen landen op slot gingen, was internationaal treinreizen ook nauwelijks een optie. 270.000 reizigers maakten daarom gebruik van de mogelijkheid om een internationaal treinticket te annuleren of om te boeken.

Onderzoek

Een van de conclusies uit het onderzoek van NS en de TU Delft was dat een groot deel van de respondenten na de crisis gewoon weer verwacht de trein te pakken. Ongeveer een vijfde deel denkt vaker in de auto of op de fiets te stappen. Dit onderzoek werd begin juli gepresenteerd op SpoorProTV. Daarbij gaven Niels van Oort (TU Delft) en Menno de Bruyn (NS) aan hoe belangrijk herhaalonderzoek was om te zien of mensen echt hun gedrag veranderen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.