Conducteur, trein, NS, perron

FNV: ‘NS-medewerkers moeten juist beloond worden’

De hervatte cao-onderhandelingen tussen vakbond FNV Spoor en NS zullen tot niets leiden als de spoorvervoerder vasthoudt aan verslechtering van de arbeidsvoorwaarden. Daarvoor waarschuwt de vakbond, die NS verwijt dat het de rekening van de coronacrisis neerlegt bij zijn personeel. De medewerkers zouden juist moeten worden beloond. “Never waste a good crisis, lijkt de NS-top nu te denken”, schrijft FNV in een brief aan de directie van de vervoerder.

De onderhandelingen over een nieuwe cao en pensioenopbouw werden in maart stopgezet vanwege de coronacrisis. Sindsdien is de situatie flink veranderd en moeten de gesprekken ook leiden tot afspraken over een werkgelegenheidsgarantie. NS verwacht 2.300 arbeidsplaatsen te moeten schrappen. Gedwongen ontslagen kunnen waarschijnlijk worden voorkomen, maar dat vereist wel flexibiliteit en wendbaarheid. Volgens FNV verdwijnen de banen puur uit honger naar bezuinigingen en rendement en neemt de werkdruk op blijvend personeel hiermee alleen maar toe.

Onvolledige overheidsvergoeding

FNV Spoor is van mening dat het Rijk moet opdraaien voor de kosten van NS die niet worden gedekt door de beschikbaarheidsvergoeding van 2020, in plaats van het personeel. “Feit blijft dat NS op last van het kabinet met een volledige dienstregeling moest en moet blijven rijden en dat de directie van NS met minister Wopke Hoekstra afspreekt, dat daarvoor slechts 93 procent van de kosten in 2020 worden vergoed. Wiens probleem is dat?”, aldus bestuurder Henri Janssen.

De vakbond vindt het daarnaast onbegrijpelijk dat NS heeft laten weten de bestaande cao met twee jaar ongewijzigd wil verlengen en de pensioenopbouw wil verlagen. FNV stelde in eerdere onderhandelingen al dat het juist tijd is voor verbeterde arbeidsvoorwaarden. Janssen legt uit dat NS-medewerkers vorig jaar al ‘achteruit geboerd’ hebben en dat dit niet nogmaals gaat gebeuren. Terwijl de salaristabellen in 2019 met 1,2 procent stegen, bedroeg de inflatie 2,63 procent.

De huidige situatie zorgt er volgens FNV Spoor bovendien voor dat het NS-personeel juist een extraatje verdient. De vakbond wijst erop dat zij vanaf het begin van de coronacrisis hebben doorgewerkt. Dat treinen bleven rijden, is van essentieel belang, erkent FNV, “maar NS moet wel beseffen dat elke reiziger voor een NS-medewerker een potentieel risico op besmetting was en nog steeds is. De NS-medewerkers verdienen het om daarvoor beloond te worden in plaats van dat zij de rekening gepresenteerd krijgen voor de coronacrisis en de te krappe vergoeding die de directie afspreekt.”

Acties

FNV-leden gaven de vakbond ruim mandaat om de onderhandelingen te hervatten, maar plaatsen wel veel kritische kanttekeningen bij de krimpplannen en zeggen acties niet te schuwen. “Onze leden geven ons, de onderhandelaars, mee dat ze een werkgelegenheidsgarantie belangrijk vinden, maar niet tegen iedere prijs. En ze geven ons mee dat ze het belangrijk vinden dat NS hun NS blijft.” De vakbond zegt te begrijpen in welke situatie de spoorvervoerder zich bevindt en bereid te zijn verantwoordelijkheid te nemen, maar desondanks niet akkoord te gaan met verslechteringen.

“Vandaag en wellicht de komende dagen of langer, als we dat met zijn allen nodig vinden, bepalen we hoe NS er de komende jaren uit gaat zien”, aldus FNV Spoor. “Wij dagen de NS-directie uit om vanuit een positieve, optimistische houding met ons de onderhandelingen aan te gaan, om zo tot mooie afspraken te komen, waarmee de medewerkers zich (weer) gewaardeerd voelen. En moeten we daarvoor met zijn allen ook naar Den Haag? Dan gaan we naar Den Haag.”

Deze vragen dienen volgens FNV Spoor te worden beantwoord tijdens de onderhandelingen:

  • Wat voor werkgever is en wordt NS voor haar werkgevers?
  • Wat voor werkgever is en wordt NS voor haar omgeving waar zij werk aan geeft?
  • Wat voor vervoerder wordt NS voor haar reizigers?
  • Wat voor vervoerder wordt NS voor de maatschappij?
  • Wat voor bijdrage gaat NS leveren aan het verduurzamen van de Nederlandse mobiliteit?

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.