Connexxion bussen concessie Haarlem-IJmond (bron: Transdev)

‘Overheid moet bijspringen in financiering infrastructuur OV’

De OV-sector heeft honderden miljoenen aan extra steun nodig om te kunnen blijven investeren in verduurzaming. Dat zegt Transdev-directeur Pier Eringa vrijdag in een interview met het AD. De huidige maatregelen die vervoerders nemen, zoals afschaling van de dienstregeling, zijn volgens hem op langere termijn onvoldoende.

“We willen dat overheden bijspringen in de financiering van onze infrastructuur, van laadpalen tot bussen”, aldus Eringa. “Als vervoerders moeten we de komende jaren fors investeren in elektrische en waterstofbussen. Een gewone bus kost twee ton, een elektrische het dubbele. Banken gaan ons dat geld niet lenen, want er komt niks binnen.” Hij wijst er ook op het aantal reizigers op lange termijn – als de coronacrisis achter de rug is – alleen maar zal toenemen. “Breek het OV daarom niet zodanig af dat je straks weer moet opbouwen. Die gesprekken voeren we nu met de overheid.”

25 miljoen euro verlies

Met de beschikbaarheidsvergoeding wordt 93 tot 95 procent van de verloren inkomsten door de coronacrisis gecompenseerd door het Rijk. Het verlies waar Transdev dit jaar zelf voor moet opdraaien, bedraagt circa 25 miljoen euro. “De emotie in Den Haag is mij te veel ‘Die lui mogen blij zijn dat ze überhaupt geld krijgen’. Bekijk het objectief: als vervoerders moeten we de komende jaren fors investeren in elektrische en waterstofbussen”, aldus Eringa in het AD.

Het ING Economisch Bureau stelde donderdag eveneens dat ondersteuning onvermijdelijk lijkt om de stijgende lijn van verduurzaming vast te houden. De bank concludeerde na onderzoek dat de instroom van zero emissie-bussen tot eind 2022 wordt afgeremd door de coronacrisis. Dat is behalve uitstel van nieuwe investeringen door vervoerders ook het gevolg van uitgestelde aanbestedingen van nieuwe concessies.

10 procent minder OV

Alle vervoerders snijden volgend jaar in hun dienstregeling om weer zwarte cijfers te kunnen schrijven. Gemiddeld neemt het OV-aanbod in Nederland met zo’n 10 procent af, zei Pedro Peters, voorzitter van branchevereniging OV-NL, vrijdag in gesprek met BNR Nieuwsradio. Daarbij wordt voornamelijk ingezet op het verlagen van frequenties, in plaats van het schrappen van lijnen.

De bezuinigingen zijn een vereiste om in het tweede halfjaar van 2021 in aanmerking te komen voor verlengde overheidssteun. Het is nog onduidelijk hoe de beschikbaarheidsvergoeding er vanaf juli uit zal gaan zien. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven stelde recent dat er in elk geval sprake zal zijn van versobering. De sector is er volgens OV-NL niet gerust op, omdat in maart eerst nog verkiezingen worden gehouden.

Ook Eurostar vraagt om steun

De zorgen beperken zich niet tot Nederland. Zo hebben Eurostar en hogesnelheidstreinen in het Verenigd Koninkrijk dringend financiële steun nodig van de Britse regering om de coronacrisis te doorstaan. Eurostar-directeur Jacques Damas en HS1-directeur Dyan Crowther spreken in een brief in de Britse krant The Independent van een daling van 95 procent van het aantal Eurostar-passagiers sinds maart van dit jaar. Ze zeggen dat “de groene toegangspoort tot Europa vecht voor zijn voortbestaan”.

Lees ook: 

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.