Intercity Den Haag-Eindhoven avond (foto: NS)

OV blijft rijden als avondklok definitief wordt ingevoerd

Het openbaar vervoer blijft beschikbaar tijdens een avondklok. Het kabinet wil deze invoeren van 20.30 uur ’s avonds tot 04.30 uur ’s ochtends. De avondklok is pas definitief als de Tweede Kamer hiermee instemt, omdat het kabinet demissionair is. Er zijn vervolgens ‘een paar dagen’ nodig om alles formeel te regelen, aldus demissionair premier Mark Rutte, die inschat dat het zaterdag of zondag zover kan zijn. De avondklok zal dan net als de andere coronamaatregelen tot en met zeker 9 februari gelden.

Het OV blijft ook in de avonduren rijden voor reizigers die een noodzakelijke reis moeten maken, aldus branchevereniging OV-NL. “Als deze wordt ingesteld blijft het openbaar vervoer op verzoek van het kabinet een cruciale functie vervullen.” De verantwoordelijkheid om te bepalen wanneer een reis essentieel is, blijft net als nu bij de reiziger liggen. “Wij doen een nadrukkelijk beroep op onze reizigers om zich te houden aan alle maatregelen van het kabinet”, aldus voorzitter Pedro Peters.

Of de avondklok gevolgen heeft voor de dienstregeling, zoals het verlagen van de frequentie in de avonduren, wordt per concessie bepaald door vervoerders en hun opdrachtgevers. Hiervoor moet vanuit de overheid eerst duidelijkheid worden gegeven over het ingaan en de tijden en voorwaarden van de avondklok, aldus OV-NL. Spoorvervoerder NS laat weten de bestaande dienstregeling te blijven rijden en wijst erop dat er sinds afgelopen najaar al minder (nacht)treinen rijden.

Uitzonderingen

Strengere maatregelen zijn volgens het demissionaire kabinet noodzakelijk om verspreiding van de meer besmettelijke ‘Britse’ variant van het coronavirus tegen te gaan. Een avondklok moet leiden tot minder groepsvorming, minder reisbewegingen maar vooral minder thuisbezoek, een belangrijke bron van besmetting. Een avondklok eerder dan 20.30 uur is volgens het Outbreak Management Team (OMT) niet wenselijk omdat dit onder meer zou zorgen voor extra drukte in het openbaar vervoer.

Gedurende de avondklok is het zonder geldige reden voor niemand toegestaan om het huis te verlaten, op straffe van een boete van 95 euro. Er gelden onder meer uitzonderingen voor mensen die persé naar hun werk moeten, voor medische hulp, noodzakelijke reizen vanuit het buitenland en het individueel uitlaten van een hond. In sommige gevallen moet hiervoor ‘eigen verklaring’ worden ingevuld. Wie voor zijn werk reist, moet bovendien een werkgeversverklaring bij zich hebben. Het is aan werkgevers om te bepalen of en wat noodzakelijk is.

Verder wordt het dringende advies per direct om dagelijks nog maar één in plaats van twee gasten thuis te ontvangen. Er gaat vanaf zaterdag ook een vliegverbod gelden voor passagiersvluchten uit het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika en meerdere landen uit Zuid-Amerika, tot een quarantaineplicht voor reizigers kan worden ingevoerd. Voor alle reizigers naar Nederland wordt bovendien een sneltest verplicht. RTL Nieuws meldde eerder op de dag dat is overwogen om het reizen binnen Nederland verder in te perken, maar dat dit niet haalbaar bleek.

Drukker dan in het voorjaar

In het OV was het vorige week ’s avonds en ’s nachts drukker dan tijdens de eerste coronagolf, rekende ANP uit op basis van in- en uitchecktransacties die worden bijgehouden door Translink. Doordeweeks werd tussen 20.00 en 04.00 uur gemiddeld 74 procent vaker ingecheckt dan in week 14, de tweede week van de ‘intelligente lockdown’. In het weekend is het aantal check-ins zelfs ruim verdubbeld ten opzichte van het voorjaar. De aantallen liggen desondanks nog altijd vele malen lager vergeleken bij voor de coronacrisis.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.