GTW-trein Arriva Groningen en Friesland (foto: Arriva)

Lockdown dwingt Arriva alsnog tot minder treinen in noorden

Arriva ziet zich genoodzaakt om de treindienstregeling in Friesland en Groningen tijdelijk af te schalen. Door tijdens de lockdown met minder regionale treinen te rijden, verwacht de vervoerder verliezen te voorkomen op de Noordelijke treindiensten. De maatregel moet ook tegengaan dat grotendeels met lege treinen wordt gereden. De verlengde lockdown zorgde in combinatie met de avondklok voor een nog verdere afname van reizigersaantallen.

Eind december konden de tekorten nog worden opgelost door met minder lange treinen te rijden, schrijft Gedeputeerde Staten van Friesland in een Statenbrief. Arriva diende halverwege januari alsnog het verzoek in bij de provincies Friesland en Groningen om de dienstregeling af te schalen. Het aantal treinreizigers was op dat moment gedaald tot circa 30 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2019.

Er is nu toestemming verleend om met minder treinen te rijden van maandag 22 februari tot en met dinsdag 2 maart, of langer als de lockdown in huidige vorm wordt verlengd. Arriva staat niet alleen in het besluit om af te schalen. Zo bracht NS het treinaanbod in november al terug tot 90 procent vanwege de nieuwe coronamaatregelen.

Vereisten voor afschaling

Friesland en Groningen stelden als voorwaarde dat Arriva op alle trajecten minstens twee keer per uur in beide richtingen blijft rijden. Ook moesten de overstapmogelijkheden van bus en trein gewaarborgd blijven en zijn afspraken gemaakt over voldoende transparantie en inzage in achterliggende financiële cijfers.

Arriva schrapt volgende week met name spitsritten; dit gebeurt op de trajecten Leeuwarden-Sneek, Groningen-Winschoten en Groningen-Zuidhoorn. Verder rijden buiten de spits tussen Leeuwarden en Groningen alleen stoptreinen. Op zaterdag rijden op alle trajecten elk uur twee stoptreinen in beide richtingen, behalve op het traject Leeuwarden-Groningen waar één sneltrein per uur zal rijden.

Het grootste deel van de reizigers zal volgens de provincies nauwelijks hinder ondervinden van de afschaling, al kan het wel gebeuren dat de treintijden niet meer exact zullen aansluiten op werk- en schooltijden.

Andere opties tot besparingen

Net als alle andere vervoerders en decentrale overheden zijn ook Friesland en Groningen met Arriva in gesprek over de invulling van een transitieplan. Daarbij wordt onder meer gekeken naar de mogelijkheid om flexibiliteit in te bouwen en in te spelen op ontwikkelingen op lange termijn. “Hierbij zullen wij ook andere opties tot besparingen met Arriva verkennen dan het aanpassen van de dienstregeling”, staat in de Statenbrief. “Dit zal moeten zorgen voor herstel van de OV-sector en het bieden van perspectief om het openbaar vervoer in de toekomst weer op te bouwen en te verbeteren.”

Het kabinet neemt uiterlijk 1 juli een besluit over de vorm van eventuele beschikbaarheidsvergoeding in het vierde kwartaal. Daarbij wordt behalve de ontwikkeling van de coronacrisis ook gekeken naar de transitieplannen. Begin februari werd nog eens 370 miljoen euro vrijgemaakt om de huidige regeling met een kostendekkingsgraad van 93 procent tot oktober in stand te houden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.