Reizigers met mondkapje in trein (foto: NS)

NS bereidt reizigers voor op drukkere treinen

Wat is vol? Het antwoord op die vraag is veranderd door het ‘nieuwe normaal’. Zo wordt een trein die voor 40 procent bezet is nu al druk genoemd, terwijl dit percentage voor de coronacrisis nog op 90 procent lag. Toch is de tijd van “een viertje voor jezelf en de tas naast je” straks echt voorbij. Met die boodschap bereidde spoorvervoerder NS reizigers deze week alvast voor op de periode waarin Nederland uit de lockdown komt.

“Er is geen enkele dienstregeling denkbaar waarbij reizigers niet naast elkaar hoeven te zitten, zelfs niet als we al onze treinen inzetten en op maximale lengte reizen”, stelde Tjalling Smit, in de Raad van Bestuur van NS verantwoordelijk voor de dienstregeling. De spoorvervoerder snapt dat dit “weer even wennen” zal zijn, maar wil wel dat reizigers weten dat dit in lijn is met het OV-protocol. Daarin is bepaald dat alle zit- en staanplaatsen gebruikt mogen worden; NS rekent in de huidige dienstregeling alleen met zitplaatsen.

In lijn met de versoepelingen van de coronamaatregelen is het sinds maart weer iets drukker in het OV. Het totaal aantal check-ins lag vorige week circa 20 procent hoger dan in de laatste week van februari, blijkt uit cijfers van Translink. De 11 miljoen transacties betekende desondanks nog altijd zo’n 60 procent minder reizigers dan in 2019.

Meldingen volle treinen

Reizigersvereniging Rover herhaalde vrijdag zijn oproep dat NS langere treinen moet inzetten, ook als dat volgens de afgesproken normen niet nodig is. Sinds februari maken reizigers steeds vaker melding van een volle trein, waarbij vaak wordt gemeld dat treinen korter zijn dan voorheen. Het aantal meldingen is volgens Rover, rekening houdend met het lagere aantal reizigers, inmiddels weer op het niveau van voor corona en groeit nog steeds. De meeste gaan over trajecten waar de frequentie verlaagd is.

NS rijdt op dit moment 90 procent van de reguliere dienstregeling, waar zo’n 30 procent van het voormalige aantal reizigers tegenover staat. Landelijk wordt gemiddeld met 10 procent kortere treinen reden. Per trein wordt op basis van de verwachte reizigersaantallen bepaald of de voertuigen ingekort of verlengd worden. In 99 procent van de gevallen kunnen alle reizigers volgens NS rekenen op een zitplaats. Gemiddeld komt het vijf keer per week voor dat door incidenten op het spoor meer reizigers dan zitplaatsen in een trein zijn.

Smit noemt de inzet van kortere treinen waar dat mogelijk is “logisch en verantwoord” vanwege de enorme financiële opgave waar NS voor staat, al zullen de verwachte reizigersaantallen altijd het uitgangspunt blijven.

Reizigers niet op de hoogte

Dat alle zit- en staanplaatsen in het OV mogen worden gebruikt – in combinatie met het dragen van een mondkapje – is bij veel reizigers niet bekend, stelt Rover. De vereniging vindt dat niet vreemd, omdat het ingaat tegen het advies om anderhalve meter afstand te houden. Het OV-protocol is mede tot stand gekomen op advies van het OMT, dat vorig jaar stelde dat anderhalve meter afstand houden simpelweg niet mogelijk is in de voertuigen. De verontwaardiging in de sector was dan ook groot toen het OMT eerder deze maand zijn zorgen uitte omdat “lang niet altijd” afstand kon worden gehouden in met name treinen.

Verschillende onderzoeken wijzen uit dat de kans om besmet te raken in het OV zeer laag is met de huidige maatregelen. Toch is dat dus nog niet voldoende bekend bij reizigers. Rover vraagt alle vervoerders daarom om een gemeenschappelijke uitleg aan reizigers over wat veilig kan in het OV. Dit gebeurde in september 2020 al met de campagne ‘Het OV=OK’, maar die werd stopgezet vanwege het aantal coronamaatregelen.

Het is de bedoeling dat de campagne weer wordt ingezet als het de goede kant opgaat met de verspreiding van het coronavirus. Een halfjaar later is dit nog altijd niet het geval en geldt nog steeds het advies om het OV te mijden voor niet-noodzakelijke reizen.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.