Rotterdam Centraal coronamaatregelen

OMT vraagt opnieuw aandacht voor meer ruimte in het OV

Moet er nu wel of geen anderhalve meter afstand worden gehouden in het openbaar vervoer? Die discussie is weer aangezwengeld nu het Outbreak Management Team (OMT) opnieuw zorgen heeft geuit over toenemende drukte in het OV. Terwijl het aantal reizigers door de versoepeling van de coronamaatregelen alleen maar zal toenemen. Volgens OV-NL-voorzitter Pedro Peters vervalt vanaf 28 april bovendien het advies om alleen voor noodzakelijke reizen het OV te gebruiken.

Het OMT schrijft in zijn laatste advies aan het kabinet signalen te ontvangen dat de anderhalvemeterregel in het OV minder goed kan worden nageleefd, met name in de trein. “Het zorgdragen voor voldoende beschikbare ruimte tijdens vervoer helpt in belangrijke mate de uitvoering van de basisregels”, is de boodschap van het OMT, dat een maand geleden ook al stelde dat “lang niet altijd” afstand kan worden gehouden in de voertuigen.

Op dit moment liggen de reizigersaantallen in het OV op 35 tot 40 procent vergeleken met de periode voor de coronacrisis.

Nooit haalbaar geweest

De OV-sector reageert net als in maart verrast op de kritiek. Volgens branchevereniging OV-NL is nooit afgesproken dat de afstandsregel ook in het OV geldt. Bovendien was het OMT vorig jaar betrokken bij het opstellen van het OV-protocol, waarin is bepaald dat alle zit- en staanplaatsen mogen worden gebruikt. “Anderhalve meter afstand is nooit haalbaar geweest in het openbaar vervoer. Daarom waren wij de eerste sector waar de mondkapjesplicht is ingegaan”, aldus Pedro Peters tegen ANP.

Het RIVM zegt tegen NOS dat dit genuanceerder ligt en de basismaatregelen, waaronder dus afstand houden, overal gelden. “Wel realiseren wij dat afstand houden in het OV niet altijd lukt. Toch hameren wij erop dat er meer ruimte komt voor anderhalve meter en vragen wij daar nu ook weer aandacht voor.” Het is volgens het RIVM aan de sector om hier invulling aan te geven.

De vervoerders doen volgens Peters hun uiterste best om reizigers te helpen drukte te mijden. “Denk bijvoorbeeld aan spreidingsafspraken met onderwijsinstellingen, de oproep om buiten de spits te reizen en de inzet van druktemelders in de verschillende reisplanners.”

Meer meldingen van reizigers

De toenemende drukte in het OV is ook voor reizigersvereniging Rover bron van zorg. Tot nu toe ontving het in april 30 procent meer meldingen over volle treinen dan in de hele maand maart. Deze gaan vooral over trajecten waar NS met minder treinen is gaan rijden. Rover zegt meldingen van “veel reizigers” meldingen te ontvangen dat zij zich onveilig voelen omdat ze geen anderhalve meter afstand kunnen houden en roept NS op langere treinen in te zetten.

NS stelde vorige maand al dat er geen enkele dienstregeling denkbaar is waarbij anderhalve meter afstand kan worden gegarandeerd. De spoorvervoerder bereidde reizigers er daarom op voor dat de tijd een ‘een viertje voor jezelf’ binnenkort echt verleden tijd is. Dat wordt weer even wennen maar is in lijn met het OV-protocol, legde NS uit. Een trein die voor 40 procent bezet wordt nu al druk genoemd, terwijl dit percentage voor de coronacrisis nog op 90 procent lag.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

5 reacties op “OMT vraagt opnieuw aandacht voor meer ruimte in het OV”

Pat Rick|22.04.21|17:21

Het zou goed zijn als het OV zou rijden met maximaal materieel, zoals een drukke spitsdag. En dan daar van het Rijk goed gecompenseerd wordt.

Hoekstra moet niet de zuinige boekhouder uithangen, want we hebben al veel geld uitgegeven aan steun. Hoe eerder we uit de lock-down komen, hoe beter (en dat levert nog veel meer geld op). En dat gaat het snelst als er minder besmettingen zijn op alle mogelijke plaatsen.

Camille Kreemers|22.04.21|20:19

Het nadeel is dat men dus nu wel herstel van OV eist en tegelijkertijd het OV als eng bestempeld met deze uitspraken. De regering wil geen geld uitgeven aan OV na 2021 ter verbetering van OV en behoud dienstregeling. Tegelijkertijd moet het OV kostendekkend rijden, wat meer inkomsten per dienstuur betekent, ZONDER hogere prijzen te hebben. en OMT roept tot minder mensen in een eenheid, dus meer inzet. Deze zaken kan men niet combineren, maar wordt wel gewenst. OF meer geld OF minder OV.

Camille Kreemers|22.04.21|20:19

Het is niet mogelijk om het huidige netwerk te behouden MET de eis tot kostendekkend EN tegelijkertijd meer afstand tussen mensen te bewaren.

Eduard de Jong|24.04.21|01:29

Meer ruimte in het OV is niet nodig, als de reiziger gevaccineerd van het OV gebruik maakt en met een vaccinatiebewijs kan aantonen voldoende beschermd te zijn tegen een virus.

Ton Gerritsen|24.04.21|16:18

Niet alleen de treinen maar ook de bussen in Amsterdam daar staat men regelmatig hutje mutje in de bus en dat gebeurt steeds vaker

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.