Kamervragen

Minister Wiersma schrikt van verhalen omtrent leerlingenvervoer

Minister Dennis Wiersma
Minister Dennis Wiersma. Foto: ANP/ Paul Dijkstra

Dennis Wiersma, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, is geschrokken van alle verhalen over de huidige staat van het leerlingenvervoer in Nederland. Dat laat de minister weten in een reactie op schriftelijke vragen die vorige maand door D66-Kamerlid Paul van Meenen, namens acht verschillende partijen, zijn ingediend.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.

8 reacties op “Minister Wiersma schrikt van verhalen omtrent leerlingenvervoer”

Ronald Molenaar|15.10.22|21:43

Het antwoord is heel makkelijk, maar dat wil niemand lezen of horen.

Maak van dit werk een echte baan met normale betaling.
Iedereen wil te goedkoop op de eerste rij zitten.
Goedkoop is duur koop.

Geen een 1 bedrijf wil niet meer inschrijven omdat ze niet hun personeel niet kunnen vinden of kunnen betalen.

Taxi Volendam|13.10.22|11:36

Maak een einde aan het aanbesteden. Ga werken, b.v.aan het verstrekken van een P.G.B.
Hou rekening met de handicap van de passagier.
Maak een einde aan al het gesubsidieerde personenvervoer zonder vergunning, zodat de lokale vervoerder kan combineren waar mogelijk en eerlijke concurrentie weer een kans krijgt.
Kort gezegd, Herstel wat er de laatste 20 jaar afgebroken is en maak daarbij gebruik van automatisering die wereldwijd te koop is.
Geef de keus vervoeder aan de passagier !

Marlene Kamphuis|13.10.22|11:28

Gaat er ook nog een minister met de chauffeurs praten? Dat zijn de gene die alles over zich heen krijgen. Ik weet dat uit ervaring, ik ben gestopt met dit vervoer. Ik kon er niet meer tegen. Boze ouders geschreeuw van ouders.. noem het maar oo..

Stef Bouwhuis|13.10.22|10:38

Kern blijft dat het om piekdrukte gaat aan het begin van de schooldag en aan het einde. Daar kan je geen ‘hele banen’ van maken, omdat er tussendoor minder werk is.

En een gebroken dienst met een opleidingseis én een laag inkomen onderaan de keten is domweg niet interessant.

Het ligt voor de hand om het werk te verdelen over alle ‘beschikbare’ partijen, zoals straat- en oproeptaxi’s, wat duurder is.

Het hele aanbestedingscircus leidt telkens tot het ‘uitknijpen’ van vervoersondernemers.

Peter Ressing|13.10.22|10:36

Examens afschaffen is niet de oplossing, betere arbeidscontracten is een beter plan.
En als ze praten over meer schoolchauffeur neem ik mijn petje voor ze af , ga er maar aan staan 8 verschillende kinderen met even zoveel verschillende rugzakjes uit diverse culturen in een veel te klein busje proppen.
Vervolgens komen de kinderen vanuit huis waar ze hebben moeten luisteren naar de ouders en misschien ook nog medicatie hebben gekregen in een omgeving waar ze los gaan ten koste van de chauffeurs.

Duco Douwstra|13.10.22|10:00

Examens afschaffen, er zijn heel veel mensen (ook hoogopgeleide vroeg gepensioneerden) met een rijbewijs die dit heel leuk werk vinden maar geen zinloos opleiding en dure examens willen doen. Voor 2000 bestond dit circus ook nog niet, de ondernemers zijn zelf mans genoeg om personeel te selecteren. Voor de belbus (illegale en oneerlijke concurrentie) is dit ook niet nodig, terwijl hulpbehoevende bejaarden vervoer complexer is.

J. Koch|08.10.22|22:21

Was het maar zo makkelijk, Johan.

Lokale aanbieders hebben ook onvoldoende personeel…..

Johan Nijmeijer|07.10.22|17:04

Helemaal niet zo moeilijk, geen aanbestedingen meer, overlaten aan de lokale bedrijven.
die doen waar ze goed in zijn.
Dat kan toch iedereen bedenken daar hoef je geen minister of gekeerde voor te zijn.