Monitor Leerlingenvervoer

Minister Wiersma: ‘Halveer reistijd leerlingen aangepast vervoer’

Dennis Wiersma
Minister Dennis Wiersma vind het onacceptabel dat gemeenten geen goed beeld hebben van de gemiddelde reistijd van het leerlingenvervoer. Foto: ©RVD Ð Valerie Kuypers en Martijn Beekman

De maximale reistijd van leerlingen in het aangepast vervoer moet teruggebracht worden naar 45 minuten. Ook moeten gemeenten beter in beeld gaan brengen wat de huidige gemiddelde reistijd is. Dat schrijft minister Dennis Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs) in een brief aan de Tweede Kamer, naar aanleiding van de Monitor Leerlingenvervoer. “Ik vind het niet acceptabel dat de reistijd bij de meeste gemeenten niet bekend is.”

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

8 reacties op “Minister Wiersma: ‘Halveer reistijd leerlingen aangepast vervoer’”

Theo Hoogmoed|06.01.23|19:49

Laat deze minister zelf eens meerijden dan weet hij ook dat dit onmogelijk is.
Door een tekort aan chauffeurs is dit een belachelijk idee.
Theoretisch is dat makkelijk gezegd, maar de praktijk is een ander verhaal.

Yvon Trigallez|05.01.23|14:41

Mogelijke oplossingen kunnen ook samen met de scholen worden gezocht, meer of betere schoollocaties, andere schooltijden?
Een vergunning afgeven voor schoolbusjes om op busbanen te mogen rijden in de spits e.d. kan ook een oplossing zijn. Meer auto’s op de weg betekent ook langere reistijden.
Wanneer al zo’n lange tijd een tekort is aan chauffeurs, ben je als ouder blij dat je kind in ieder geval naar school wordt vervoerd, toch?!

Tjeerd Warring|05.01.23|13:34

Als iets 100 % kost kan je het niet voor 50 % laten uitvoeren
Te weinig chauffeurs komt door te laag salaris.
Kinderen naar scholen laten gaan die dichter bij hun woon adres zijn.

.

Stef Bouwhuis|05.01.23|12:32

Het is waanzin dat zo’n bewindsman politieke mooie verhaaltjes gaat vertellen over een ideëel beeld over een mogelijke verkorting van de reistijd. Als de prijs per rit verdubbeld wordt kunnen er in theorie tweemaal zoveel voertuigen ingezet worden en kan de reistijd korter; anders niet.

Peter Vriens|31.12.22|14:46

Het is een kwestie van Prioriteit, waar geeft de overheid je belasting geld aan uit?
Aan bodemloze putten, of nuttige zaken.
Dat eerste schijnt belangrijker te zijn.
Zolang we geen juiste keuze’s maken zal dit zo blijven.
20 jaar aanbestedingen in het schoolvervoer is geen succes geweest.
Dit heeft gebracht waar we nu zijn, de aanbieder die het goedkoopst is met zijn offerte, (op papier wel te verstaan) die wint.
De kinderen zijn de verliezers .

Marco van der Spek-Stikkelorum|31.12.22|08:37

Het is volstrekt logisch dat dit gebeurd. De gemiddelde beleidsmaker heeft geen goed inzicht in de werkelijke praktijk van alledag. De leerling die als eerste in het gecombineerde vervoer instapt zit zo wie zo langer in het voertuig ongeacht de afstand. Daarom klopt de generieke aanname ook niet. Het zou moeten gaan om de maximale vermeerdering van de reistijd van de werkelijke afstand van de leerling. Gecombineerd aanbesteden wordt ook overschat gezien de ongelijke verhouding tussen wmo en llv

Fred Perquin|30.12.22|22:12

Wereldvreemd figuur…snap niet hoe dat soort mensen op zo’n plek komen.

Jan Ollefers|30.12.22|21:32

Wat een pannenkoek weet echt niet waar hij het over hebt.wel eens in de spits gereden in ons werk gebied Rotterdam voorne en putten.