Nieuw informatiebord voor OV-reizigers Noord-Holland

Nieuwe OV info bord- KnOP- fotograaf Arjen Vos 2612

Sinds de ingang van de nieuwe dienstregeling op 14 december kunnen OV-reizigers in Noord-Holland voor het eerst gebruik maken van een geheel nieuw ontwikkeld OV-informatiebord. Een verandering van het informatiebord komt tegemoet aan het feit dat veel reizigers zich slecht kunnen oriënteren op de traditionele kaarten. In tegenstelling tot bestaande platte informatieborden ‘kijkt het nieuwe bord met de reiziger mee’ waardoor deze zich sneller kan oriënteren in zijn omgeving. Er is nu een begin gemaakt met het hangen van de nieuwe kaarten in Noord-Holland.

In totaal zullen er 125 nieuw ontwikkelde informatieborden ‘knooppunt-oriëntatiepunt’, kortweg KnOP genoemd, de komende periode bij 54 diverse openbaar vervoer knooppunten in Noord-Holland geplaatst worden.

Kaart

De nieuwe KnOP kaart bestaat uit drie onderdelen: een driedimensionale plattegrond van het OV-knooppunt, een omgevingskaart met driedimensionale herkenningspunten waarop de belangrijkste attracties zijn aangegeven op loopafstand en een lijst van het aankomend en vertrekkend OV vanaf het knooppunt.

Het nieuwe informatiebord is vlak voor de nieuwe dienstregeling inging ook namens de Stadsregio Amsterdam, onthuld door de gedeputeerde provincie Noord-Holland Elisabeth Post en CEO Beter Benutten Rudy Stroink.

Informatiebord

Gedeputeerde Elisabeth Post is blij met dit unieke en praktische informatiebord voor reizigers. “Dit project maakt het reizen met het openbaar vervoer voor de reiziger prettiger. Elke reiziger kan nu de weg beter vinden op de stations. Dit maakt het overstappen op bijvoorbeeld trein naar bus een stuk makkelijker. ”

De KnOP borden zijn onderdeel van het project Wayfinding; een verzamelnaam voor goede reisinformatie, wegwijzers, looproutes en toegankelijkheid die reizigers helpen snel en soepel hun weg te vinden op diverse bus-, metro- en treinstations. Dergelijke voorzieningen kunnen reizigers stimuleren om vaker met het OV te reizen in plaats van met de auto of de auto met OV te combineren.

Programma Beter Benutten

Wayfinding is één van de projecten van het landelijke programma Beter Benutten. De provincie Noord-Holland, Stadsregio Amsterdam, Metropoolregio Amsterdam (MRA) en het ministerie van Infrastructuur en Milieu investeren 4,8 miljoen in betere bewegwijzering op OV-knooppunten in Noord-Holland via het project Wayfinding.

In het programma Beter Benutten werken bedrijfsleven, het ministerie van I&M, provincies Noord-Holland en Flevoland, Stadsregio Amsterdam en gemeenten samen aan een betere bereikbaarheid op de weg, vaarweg en het spoor.

Locaties KnOPkaarten

In totaal komen er 125  KnOP kaarten op de volgende locaties. Omdat elke KnOP een andere kaart is/ geen enkele KnOP kaart is gelijk, geeft het cijfer achter de locatie aan om hoeveel verschillende plekken/KnOp  kaarten het per locatie gaat.

  • Alkmaar  4
  • Amstelveen Centrum  2
  • Amstelveenseweg  2
  • Amsterdam Amstel  4
  • Amsterdam Bijlmer Arena  4
  • Amsterdam Centraal  7
  • Amsterdam Holendrecht 3
  • Amsterdam Lelylaan 4
  • Amsterdam Muiderpoort 2
  • Amsterdam RAI 2
  • Amsterdam Sloterdijk 5
  • Amsterdam Zuid 5
  • Beverwijk  2
  • Boelelaan VU  1
  • Bullewijk 2
  • Burgemeester de Vlugtlaan  1
  • Diemen Zuid  3
  • Duivendrecht  3
  • Gaasperplas  1
  • Ganzenhoef  1
  • Gein  2
  • Haarlem  4
  • Heemstede-Aerdenhout  2
  • Heemstedestraat  1
  • Henk Sneevlietweg  2
  • Hilversum  2
  • Hoofddorp  2
  • Hoorn  2
  • Isolatorweg  1
  • Jan van Galenstraat  1
  • Kattenburgerstraat  1
  • Kraaiennest  1
  • Muziekgebouw Bimhuis  1
  • Nieuwmarkt  2
  • Oranjebaan  2
  • Ouderkerkerlaan
  • Overamstel  3
  • Postjesweg  1
  • Purmerend Overwhere  1
  • Reigersbos  2
  • Rietlandpark 2
  • Schiphol  2
  • Spaklerweg  2
  • Strandvliet  2
  • Uitgeest  2
  • Van der Madeweg
  • Venserpolder
  • Verrijn Stuartweg
  • Waterlooplein 3
  • Weesperplein 5
  • Wibautstraat
  • Wibautstraat  3
  • Zaandam Kogerveld  2
  • Zandvoort aan zee  2
  • Zuiderzeeweg  2

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.