Pilot met elektrische 12 meter lijnbus in Maastricht

elektrische bus, VDL, Citea Electric, Maastricht, 12 meter bus, lijndienst, proefBen Dwars, Concessie directeur Veolia Transport Limburg, Patrick van der Broeck, provincie Limburg, elektrische bus, VDL, Citea Electric, Maastricht, 12 meter bus, lijndienst, proef

In Maastricht rijdt vanaf 13 maart 2015 bij wijze van proef op het traject van lijn 4 (Maastricht Vilapark naar azM) een elektrische 12 meter lijnbus. Deze pilot maakt onderdeel uit van de landelijke aanpak door stichting Zero Emissie Busvervoer (ZEB) om versnelde transitie naar betaalbaar, schoon, en stil openbaar vervoer te realiseren. Deelnemers aan dit project zijn de Provincie Limburg, de gemeente Maastricht, vervoerder Veolia Transport Limburg en de stichting Zero Emissie Busvervoer. De proef moet een opmaat zijn naar een omschakeling van alle huidige diesel- en gasbussen naar elektrisch aangedreven bussen. 

“De voordelen van elektrisch aangedreven bussen zijn duidelijk”, zegt Patrick van der Broeck, gedeputeerde van de Provincie Limburg en onder meer verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. “De lokale uitstoot van schadelijke stoffen is nul, er worden geen fossiele brandstoffen gebruikt en de bussen produceren bijna geen geluid. Voordelen die zeker in een binnenstad van groot belang zijn.”

Praktijkproef

Maastricht is één van de eerste Nederlandse steden waarin een uitgebreide praktijkproef in een normale dienstregeling met de volledig elektrisch aangedreven VDL Citea Electric van 12 meter lang wordt gedaan. Veolia heeft al eerder voor een korte periode elektrische bussen van verschillende leveranciers in Maastricht getest. In dit geval gaat het om een langdurige proef van minimaal een half jaar. Deze bus wordt dan ook gebruikt als voorloper op de definitieve invoering van elektrische bussen in Limburg.

Voor de financiering van het project is met succes een beroep gedaan op het Elena fonds dat wordt beheerd door de Europese Investerings Bank. Een elektrisch aangedreven bus is momenteel nog circa twee keer zo duur als een bus met dieselmotor.

Elektrische bussen

De pilot in Maastricht is in eerste instantie bedoeld om de inzet van elektrische bussen in de praktijk te ervaren. Gekeken wordt naar technische betrouwbaarheid en kosten per kilometer. Ervaringen van chauffeurs, reizigers en monteurs worden meegenomen in de uiteindelijke beoordeling.

De VDL Citea Electric is de eerste bus in Nederland die wordt geladen volgens het gestandaardiseerde Combined Charging System laadprotocol. Deze laadprocedure is ontwikkeld door de Duitse en Amerikaanse personenwagenindustrie en wordt nu ook voor heavy duty bussen toegepast. Groot voordeel is dat dankzij een gestandaardiseerde infrastructuur meerdere partijen van hetzelfde laadsysteem gebruik kunnen maken waardoor exploitatie economisch aantrekkelijker wordt. Deze methode is van groot belang om de opschaling van elektrische voertuigen te realiseren.

Omschakeling

Na gebleken succes worden steeds meer emissieloze bussen ingezet. ZEB streeft naar een omschakeling in 2025 van alle 5.100 diesel- en gasbussen in Nederland naar bussen met elektromotoren. Grootste knelpunt op dit moment zijn de kosten en het gewicht van de batterij. Maar naar verwachting wordt de batterij de komende jaren lichter en goedkoper. De elektrische bus beleefde op 13 maart zijn vuurdoop in Maastricht.

Gedeputeerde Patrick van der Broeck, wethouder Gerdo van Grootheest van Maastricht, Ben Dwars concessie directeur Veolia Transport Limburg en Marijke van Haaren van de Stichting Zero Emissie Bus waren samen met leerlingen van basisschool Binnenstad aan boord van de eerste rit die voerde naar de Markt in Maastricht. De bus wordt ingezet op lijn 4 die rijdt tussen azM en Villapark Maastricht.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.