Ritprijzen onderdeel van vernieuwde mobiliteitsadviezen 9292

9292

9292 heeft het mobiliteitsadvies voor werkgevers aangevuld met ritprijzen. Dit zakelijke mobiliteitsadvies kan door bedrijven worden aangevraagd om snel inzicht te krijgen in reisadviezen voor een grote groep medewerkers. Voorheen waren de ritprijzen niet opgenomen in deze reisadviezen, maar nu hebben de werkgevers direct de kosten duidelijk.

Dit advies wordt met name gebruikt door werkgevers die snel willen weten hoe het gesteld is met de mobiliteit van hun medewerkers. “Natuurlijk zouden ze dit ook zelf op kunnen zoeken, maar dit duurt voor honderden medewerkers heel lang”, stelt Caroline van de Bunt, relatiemanager bij 9292.

Inzicht reiskosten

De adviezen geven inzicht in de totale reistijd, de reistijd per vervoersmiddel, de eerste en laatste halte en het aantal minuten dat de werknemer moet lopen naar zijn eerste halte en de eindbestemming. Sinds de adviezen vernieuwd zijn, wordt ook de totale eindprijs gegeven, berekend voor een eenmalige reis, tweede klas op basis van het OV-chiptarief. Het kan voor werkgevers voordelig zijn om te weten hoe lang de werknemers moeten reizen naar hun werk en hoe duur die reis is, bijvoorbeeld in het geval van een verhuizing of overplaatsing van werknemers. “Werkgevers zien in het advies precies wat ze per medewerker aan reistijd en reiskosten kwijt zijn”, aldus Van de Bunt.

Om een mobiliteitsadvies te ontvangen, levert een bedrijf of werkgever een lijst aan met de postcodes van de begin- en eindbestemming van de route, de reistijd en de reisdatum. In korte tijd berekent een machine van 9292 voor elke werknemer de meest effectieve route.

Verhuizing werkplek

Deze mobiliteitsadviezen helpen werkgevers om de reisinformatie van werknemers inzichtelijk te maken. Van de Bunst schetst een situatie: “Als een werkgever zijn kantoor wil verhuizen, kunnen de reistijd en reiskosten van de werknemers relevant zijn bij het bepalen van een keuze voor de locatie. Wanneer de werkgever twijfelt tussen Amsterdam, Den Haag en Utrecht kan hij bij ons een advies laten maken over de totale reiskosten voor alle medewerkers wanneer ze moeten reizen naar die drie steden. De werkgever heeft dan een overzicht welke locatie qua reiskosten het beste is.”

Het opstellen van dergelijke reisadviezen duurt nu nog twee tot drie werkdagen, maar 9292 is bezig om dit te versnellen. Nog dit jaar wil het bedrijf de adviezen digitaal gaan aanbieden via de website. De werkgever kan dan zonder tussenkomst van 9292 de gegevens op de site invullen en up- en downloaden. Hierna zal het nog maar enkele minuten duren om dit te berekenen.

Wetgeving mobiliteit

Naast inzicht in de reiskosten, kan Van de Bunt nog zeker twee situaties bedenken waarbij deze informatie relevant kan zijn voor een werkgever. Bedrijven kunnen op basis van een dergelijk mobiliteitsadvies bepalen welke werknemers in aanmerking komen voor een parkeerplaats bij het bedrijfspand.

Daarnaast kunnen werknemers op basis van reistijd om herplaatsing vragen of compensatie van de reistijd eisen bij een reorganisatie. In zulke gevallen is het noodzakelijk dat een werkgever weet hoe lang zijn medewerkers met het openbaar vervoer moeten reizen.

Abonnementen

Nu de prijzen zijn toegevoegd, is 9292 toe aan de volgende stap. Het bedrijf gaat namelijk ook abonnementen toevoegen in de mobiliteitsadviezen. Veel werkgevers vragen daarnaar, omdat het het gebruik van een abonnement op een rit in het OV verschil kan uitmaken voor de prijs.

Het komt regelmatig voor dat medewerkers bij hun indiensttreding een OV-kaart krijgen waar een abonnement op staat. Met dergelijke abonnementen kunnen medewerkers voor een vaste prijs gebruik maken van het openbaar vervoer. Door abonnementsprijzen mee te nemen in het mobiliteitsadvies krijgt de opdrachtgever een completer beeld waarop hij zijn keuze kan baseren.

[partner id=9292]

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.