Nieuwe OV Prijswijzer van 9292 helpt bij keuze abonnement

OV Prijswijzer, 9292, Utrecht

Er bestaan op het moment zo veel verschillende OV-abonnementen dat het soms lastig is voor reizigers om het juiste abonnement te kiezen. Om die reizigers tegemoet te komen, heeft 9292 de OV Prijswijzer ontwikkeld. Deze tool geeft de reiziger advies over het juiste abonnement dat hij kan kopen om zijn dagelijkse reis af te leggen. In de prijswijzer zijn nu al 118 verschillende soorten abonnementen opgenomen.

De OV Prijswijzer maakt gebruik van het reisadvies dat de reiziger selecteert. Naast passend reisadvies over deze reis, geeft de Prijswijzer ook het beste abonnement aan waarmee de reiziger deze reis dagelijks zou kunnen afleggen. Daarvoor moeten de reizigers verschillende criteria invullen, waaronder de leeftijd van de reiziger en de regelmaat waarmee de reiziger deze reis aflegt.

Abonnementen

Het abonnementsadvies van 9292 wordt altijd gegeven op basis van een heen- en terugreis via dezelfde route. De 118 abonnementen die nu zijn opgenomen in de Prijswijzer kennen overigens nog geen beperkingen qua tijd of dag, maar abonnementen voor daltijden, voor specifieke dagen en enkele abonnementen met sterk afwijkende rekenmethodieken worden later wel in het advies opgenomen. 9292 wil namelijk alle abonnementen in de Prijswijzer opnemen. In de nabije toekomst worden het GVB Zone abonnement, het Waterbus abonnement, sterabonnementen in de trein, Arriva treinabonnement, Syntus Trajectkaart ook in de nieuwe dienst opgenomen.

Reizigers konden altijd al advies vragen aan 9292 over een OV-abonnement, maar in de praktijk bleek het lastig om een goede keuze. Vooral door de verschillende voorwaarden van de abonnementen bleken veel reizigers door de bomen het bos niet meer te kunnen zien. Door de lancering van de nieuwe Prijswijzer wordt dit veel gemakkelijker.

OV-chipkaart

Stefan Hulman, Algemeen Directeur van 9292: “We zijn er enorm trots op dat we het vinden van het juiste abonnement zoveel eenvoudiger kunnen maken voor de reiziger. Met de komst van de OV-chipkaart is betalen zelf veel makkelijker geworden maar de vraag wat je moet betalen is juist uitzonderlijk complex. Wij willen dolgraag verder met de OV Prijswijzer en ook de overige abonnementen opnemen, en losse kaartjes en aanbiedingen. De reiziger heeft daar baat bij en het maakt het OV veel laagdrempeliger. Afhankelijk van capaciteit en financiering gaan we zeker die aanvullingen op de OV Prijswijzer realiseren.”

Reizigers die gebruikmaken van deze nieuwe tool krijgen in eerste instantie de prijs te zien voor zowel het maand- als een jaarabonnement tegen het tweedeklastarief. 9292 zal ook een API (Application Programming Interface) met de OV Prijswijzer gaan leveren.

[partner ID=9292]

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.