Luchtkwaliteit Amsterdam

Slechte luchtkwaliteit biedt kansen voor OV

De luchtkwaliteit in Nederland blijft achter bij die in veel andere Europese steden, zo blijkt uit een rapport van het Europese Milieuagentschap over de luchtkwaliteit in Europa. Branchevereniging KNV pleit voor het aantrekkelijker maken van OV voor automobilisten in antwoord op de verslechterende luchtkwaliteit.

Het rapport gaat in op de ontwikkeling van de luchtkwaliteit in Europese landen in de periode van 2000 tot en met 2014. Uit het onderzoek blijkt dat beleid om de luchtkwaliteit te verbeteren zijn vruchten afwerpt, maar dat neemt niet weg dat er nog veel uitdagingen wachten. En de impact op mens en milieu is nog altijd groot: in de meeste landen worden mensen en ecosystemen blootgesteld aan een sterkere luchtvervuiling dan Europese standaarden voorschrijven.

Van vijf naar twee

Vorig jaar kwam Nederland al niet erg positief uit het onderzoek naar voren, zo constateert Milieudefensie. In het vorige rapport eindigde Nederland als vijfde op de ranglijst met betrekking tot de concentratie stikstofdioxide. Dit keer moet Nederland alleen Duitsland nog voor zich dulden op dat lijstje. Op het gebied van fijnstof en ozon is Nederland een Europese middenmoter. In Nederland overlijden volgens het Europese Milieuagentschap 11.530 mensen voortijdig aan fijnstof en 1.820 mensen door te hoge concentraties stikstofdioxide.

Het verkeer is de belangrijkste oorzaak van de hoge concentraties stikstofdioxide; daar valt dus ook de meeste winst te behalen. Directeur Ad Toet van KNV: “We moeten dus in de steden versneld aan de slag om dieselauto’s te weren. Dus, van, naar en in steden het openbaar vervoer aantrekkelijker maken voor automobilisten. En versneld aan de slag met het elektrisch aandrijven van OV-bussen en taxi’s.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.