Arriva vult regulier OV aan met fietsdeelsysteem in Maastricht

Vervoerder Arriva is maandag gestart met een pilot voor een fietsdeelsysteem. Voortaan kunnen reizigers in Maastricht de Arriva Nextbike pakken. Daarmee volgt de vervoerder bijvoorbeeld NS en Syntus die ook al een eigen fietsdeelsysteem hebben naast hun trein- en busvervoer. Op 7 verschillende locaties in Maastricht zijn nu 80 fietsen beschikbaar. Het huren van de fietsen kan louter via een mobiele applicatie, net zoals ook het geval is bij de Syntus KeoBike.

De fietsen zijn bedoeld als aanvulling op het reguliere openbaar vervoer. Tijdens de pilotperiode is het de bedoeling dat het fietsdeelsysteem verder groeit naar minimaal 250 fietsen op 25 locaties. De fiets kost 1,50 per 30 minuten. Voor 15 euro kunnen gebruikers de fiets 24 uur in het bezit houden. Een jaarabonnement kan gekocht worden voor 60 euro. Abonnementhouders kunnen ongelimiteerd een half uur gratis van de fietsen gebruikmaken. Daarna betalen zij ook 1 euro per half uur.

Maatwerk

Dit zijn duurdere tarieven dan NS en Syntus hanteren. De OV-fietsen zijn al te verkrijgen voor 3,85 per 24 uur. Een KeoBike kost 1,50 per uur of 3,00 euro per dag. De Arriva Nextbike is met name bedoeld voor korte ritten via een netwerk van stations. “Veel reizigers maken dagelijks gebruik van de fiets als voor- of natransport op hun OV-reis. Ook voor toeristen is het deelfietssysteem een welkome aanvulling binnen de mobiliteitsketen”, legt Patrice van Bergen uit, regiodirecteur Limburg.

Arriva is dus niet de eerste vervoerder die ook fietsen gaat aanbieden. In alle gebieden waar het reguliere OV te duur wordt, zijn de vervoerders op zoek naar nieuwe mogelijkheden. “Limburg gaat meer maatwerk leveren”, aldus de Limburgse gedeputeerde Hubert Mackus. “Dit was en is een belangrijke doelstelling voor de komende 15 jaar waarin Arriva het openbaar vervoer in Limburg verzorgt. Dit fietsdeelsysteem bevordert maatwerk en draagt daarnaast bij aan het oplossen van mobiliteitsvraagstukken in Maastricht.”

Stations

Voorlopig zijn de 80 fietsen geplaatst op Maastricht Station, Maastricht station Randwyck, Maastricht station Noord, Mosae Forum, Keizer Karelplein/Vrijthof, Boschstraat/Markt en Céramique. Zo wil Arriva de belangrijke OV-assen en fietsverkeer-stromen versterken. Ook de gemeente Maastricht is blijk met de komst van deze huurfietsen. De gemeente hoopt hiermee een aantrekkelijk fietsklimaat te creëren voor inwoners en bezoekers.

De fiets kan nog niet worden geboekt met bijvoorbeeld een OV-chipkaart of een lokaal OV-abonnement van Arriva. Dat is wel de bedoeling. Van Bergen: “Op termijn willen we speciale producten ontwikkelen voor het gebruik van het fietsdeelsysteem, bijvoorbeeld in combinatie met een trein- en/of busabonnement.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.