NS integreert andere vervoersmodaliteiten in reisplanner

NS-trein bij molen (foto: NS)
De Molens in de Tweemanspolder met op de achtergrond een NS-trein, type VIRM. Foto Photo Republic / Marco De Swart

De nieuwe NS Reisplanner Xtra kan concurreren met andere reisinformatiediensten, zoals Google en 9292. Reizigers kunnen in de vernieuwde app namelijk hun hele reis van deur tot deur plannen, waarbij ze naast de trein ook gebruik kunnen maken van tram, metro of bus. Bovendien hebben reizigers de mogelijkheid om de route naar of van het station met de fiets of met de auto af te leggen, waardoor NS reizigers bij de volledige route kan ondersteunen. 

De nieuwe NS-app past goed bij de ambitie van de vervoerder om de reiziger een reis van deur tot deur aan te bieden. De update van de app is nu voor de eerste gebruikers beschikbaar gesteld en het gebruik zal geleidelijk voor meer mensen beschikbaar komen. Het is de bedoeling dat alle gebruikers die de app nu al geïnstalleerd hebben uiterlijk op 19 juni de app kunnen vernieuwen.

Deur-tot-deurreis

Het grootste verschil met de vorige app is dus de integratie van andere vervoersmodaliteiten, waardoor het plannen van een deur tot deurreis gemakkelijker moet worden. De nieuwe app geeft de actuele tijden en halte-informatie van niet louter de trein, maar ook de bus, tram, metro en veerboot. Om een reis af te leggen, kan een OV-reiziger aangeven waarmee hij het liefste reist en op basis daarvan bepaalt de nieuwe app de te nemen route.

Tekst loopt door onder de foto:

In de app zit bovendien de actuele GPS-informatie van alle modaliteiten opgenomen. Bij een deur-tot-deurreis krijgt een reiziger dus niet alleen te zien of een trein vertraagd is, maar ook of zijn tram of bus vertraging heeft opgelopen. De actuele reisinformatie toont “live” waar de trein, bus, tram of metro rijdt en voor de trein wordt zelfs de snelheid vermeld. Reizigers kunnen aangeven om op vaste trajecten meldingen te krijgen van verstoringen.

Reis plannen van locatie

Behalve de reis van deur tot deur met meerdere modaliteiten, heeft NS ook het aantal diensten in de app verbeterd. Reizen kunnen niet alleen geboekt worden vanaf een station, maar ook vanaf een adres of een ‘point of interest’, zoals een museum. Dit laatste wordt ook door veel andere reisinformatiediensten al aangeboden.

Verder wordt veel meer informatie getoond over de stations die de reizigers bezoeken. Dan gaat het over de hoeveelheid OV-fietsen die beschikbaar zijn op een station in die betreffende reis, maar ook om de winkels die hier bijvoorbeeld te bezoeken zijn en hun openingstijden en de hoeveelheid fietsenstallingen.

Tekst loopt door onder de foto:

Arend

NS heeft besloten de vernieuwde Reisplanner Xtra Arend te dopen, als verwijzing naar een historische trein. De in Engeland gebouwde Arend reed in 1839 de eerste officiële treinrit tussen Amsterdam en Haarlem. Ook toekomstige versies van de app zullen vernoemd worden naar treinen, waarbij NS het alfabet zal aanhouden.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.