Transdev stopt met deeltaxidienst Abel

Circa twee jaar na de start heeft vervoerder Transdev besloten om te stoppen met het aanbieden van deeltaxiritten via Abel. Wel blijft de vervoerder verder investeren in de technologie waar het deelplatform op is gebaseerd. Die technologie wordt nu ook al gebruikt voor Breng flex in de regio Arnhem Nijmegen en binnenkort bij AML flex en Bravo flex.

De keuze om te stoppen met Abel is ingegeven door enorme concurrentie en overcapaciteit op de Amsterdamse taximarkt. Gebruikers kunnen op 1 december voor het laatst een taxideelrit via dit platform boeken. Bij Abel konden klanten in Amsterdam sinds januari 2016 een stoel in een voertuig boeken, in plaats van een hele taxi. Dat vertaalt zich in een lager tarief. Onderweg kunnen er anderen in- en uitstappen, waardoor dat voertuig optimaal wordt benut.

Vraaggestuurd vervoer

Hoewel de dienst in Amsterdam wordt gestaakt, menen Transdev en dochteronderneming Connexxion hiermee belangrijke know-how te hebben verzameld. “Door zelf te investeren in Abel hebben we nog meer kennis en ervaring opgedaan met vraaggestuurd vervoer”, vertelt Bart Schmeink, de algemeen directeur van Transdev Nederland. Dit is ook toegepast op andere plekken, zoals in Arnhem/Nijmegen en in Amstelland-Meerlanden. Het concept van Abel wordt internationaal ook gebruikt in Florida en Sydney.

Volgens Transdev heeft Abel in de afgelopen jaren een klantenbase weten op te bouwen van enkele duizenden gebruikers. Dit is gelukt door het gemak van deur-tot-deur-vervoer te combineren met ‘OV-achtige prijzen’. Maar om in Amsterdam een hoger marktaandeel te pakken is niet alleen een flinke kapitaalinjectie nodig maar ook een lange adem voor de dagelijkse operatie.

“Wij maken nu een andere strategische keuze en dat is focussen op het verder ontwikkelen van de vraaggestuurde Software as a Service oplossing”, aldus Annemarie Kruijer, marketing manager bij Abel. “Deze keuze heeft helaas tot gevolg dat Abel in Amsterdam stopt, maar we zijn blij dat het concept van Abel verder wordt doorgezet in Nederland en de rest van de wereld.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.