Plannen, boeken en betalen in één app voor incidentele reiziger

Reizigers zonder OV-chipkaart die verdwaald raken in het aanbod van reisopties in Nederland, kunnen voortaan terecht bij de app Tranzer. Via deze app kunnen reizigers hun rit plannen, boeken en meteen betalen. Momenteel zijn hierbij vervoerders NS, Connexxion, RET en EBS al aangesloten. 

De app is sinds woensdag in gebruik. Daarbij heeft Tranzer de ambitie om het hele OV te ontsluiten, maar voorlopig geldt het alleen voor alle binnenlandse treinen in Nederland en de bussen en trams van Connexxion, RET en EBS. “Wij zijn met andere vervoerders in gesprek en kunnen deze hopelijk vrij snel aansluiten”, aldus Tranzer.

Onoverzichtelijk

Volgens Tranzer is dit met name een oplossing voor incidentele reizigers en toeristen, voor wie het aantal reisopties in Nederland erg onoverzichtelijk is. In de app van Tranzer krijgen reizigers op heldere wijze de beste reisopties te zien, waarna ze zelf een keuze kunnen maken. Ook afrekenen gebeurt onmiddellijk via deze app. Behalve de vier vervoerders die al zijn aangesloten, kunnen op deze manier ook taxi’s worden geboekt.

De komende tijd worden de opties verder aangevuld. In januari 2018 wordt in ieder geval GVB hierbij aangesloten en Tranzer hoopt in het eerste kwartaal van volgend jaar ook andere vervoerders aan te sluiten. “Wil je MaaS 100 procent mogelijk maken, dan zou dit een vanzelfsprekendheid moeten zijn.” Tranzer heeft ook ambities om op een later moment over de grens te gaan, zodat reizigers hun reis door heel Europa kunnen boeken. “Door samenwerkingen met LeasePlan, Transdev en KLM wordt dit snel werkelijkheid.”

Vervoerders

De vervoerders die nu al zijn aangesloten, zijn enthousiast over het idee. “Wij werken graag samen met innovatieve partijen die ervoor zorgen dat het reizen met de trein nog eenvoudiger en laagdrempeliger wordt”, aldus Hans Peters, commercieel directeur van NS. “De oplossing van Tranzer geeft hier een goede invulling aan.”

Ook de Rotterdamse stadsvervoerder RET is positief over de nieuwe app. “De RET sluit graag aan bij innovaties die het gebruik van het OV nog makkelijker maken”, vertelt Maurice Unck, directeur van RET. “Met deze app bieden wij onze reizigers de extra mogelijkheid om via hun telefoon een kaartje voor hun tram- of busrit te kopen. In de loop van 2018 passen we onze metropoortjes aan, zodat ook onze metroreizigers dan gebruik kunnen maken van deze service.”

Multimodaal

Het is de bedoeling om in deze app zoveel mogelijk vormen van vervoer en reisopties toe te voegen, zoals eerste klas, fietsen en deelauto’s. “Wij geloven in een toekomst waarbij je kan reizen met alle vormen van openbaar vervoer via één app”, vertelt Tranzer-oprichter Paul Rooijmans. “We bieden een oplossing die wereldwijd schaalbaar, eenvoudig, snel en eerlijk is. De reiziger kan zonder verschillende apps te downloaden direct gaan reizen.”

Daarom zijn er nu al ruim 3500 taxi’s aangesloten bij Tranzer via 200 bedrijven. In februari 2018 worden dit 500 taxibedrijven. Die taxi’s zijn dan ook ‘on demand’ te bestellen. “Verder zijn we in gesprek met FlixBus en fietsverhuurders”, laat het bedrijf weten. Zolang de modaliteit een API heeft en een goede tijd een prijs aanbiedt, wil Tranzer het in de app aanbieden. De voorwaarde is hierbij wel dat de app-gebruiker meteen moet kunnen betalen.

Wanneer reizigers gebruikmaken van de app, moeten zij per transactie wel 0,50 cent betalen voor een afrekening met iDeal en 0,75 voor het gebruik van creditcard. Dit wordt door Tranzer gebruikt om zelf te bestaan, omdat Tranzer geen vergoeding krijgt van de vervoerders om deze kaartjes te verkopen. Dit bedrag gaat daarnaast voor een groot deel naar iDeal en naar de creditcardbedrijven.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

1 reactie op “Plannen, boeken en betalen in één app voor incidentele reiziger”

Rogier de Wit|08.12.17|07:36

Goede ontwikkeling! Maar wat ik me afvraag: zijn bijv. de bussen van Connexxion dan uitgerust met apparatuur om barcodes uit te lezen? En de poortjes van de GVB metro?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.