Digitaal ticket De Lijn

Belgen kunnen OV-kaartje kopen via mobiel bankieren-app

In Vlaanderen hoeven duizenden reizigers van De Lijn vanaf dit najaar niet langer de app van De Lijn te downloaden om een digitaal kaartje te kopen voor de bus of de tram. Dat kunnen ze dan namelijk doen via de mobiel bankieren-app van KBC. De Lijn introduceert dit nieuwe kaartje, omdat het op termijn ook naar cashloos wil.

Mobiele kaartjes in het OV zijn niet ongewoon, maar meestal zijn die alleen te kopen via de app van de vervoerder zelf of via een derde partij. De Lijn verkocht vorig jaar al 112 miljoen digitale tickets – 60 procent van het totale aantal. Maar het is voor het eerst dat de bank zelf ook een OV-kaartje aanbiedt, waardoor reizigers dus geen extra app hoeven te downloaden. De 1,80 euro voor dit kaartje wordt meteen van de rekening afgeschreven.

Laagdrempelig

Zodra reizigers een kaartje kopen via de KBC Mobile-app, kunnen reizigers 60 minuten reizen bij De Lijn. Het is wel mogelijk om meerdere tickets te kopen. Bij een controle kunnen reizigers het digitale vervoersbewijs in hun smartphone oproepen.

“Met de KBC mobile app maken we betalen voor bus en tram nog laagdrempeliger”, aldus Roger Kesteloot, directeur-generaal bij de Vlaamse vervoerder. “Intussen kan je met de smartphone alle courante vervoerbewijzen kopen: een ticket voor een enkele rit, een tienrittenkaart en een dagpas. Nu KBC als eerste grootbank het m-ticket aanbiedt, gaat het gebruiksgemak voor onze reizigers er letterlijk een bank op vooruit.”

KBC biedt aan haar klanten al meerdere niet-financiële diensten en had De Lijn al langer op het verlanglijstje staan. “Gebruikers zelf suggereerden ons om de vervoersmaatschappij toe te voegen”, vertelt Karin van Hoecke, directeur Particulieren bij KBC. “De Lijn beantwoordt aan een reële behoefte van onze klanten en vult heel mooi ons bestaande samenwerkingsverband. Nu bieden we zowel autobestuurders als gebruikers van het openbaar vervoer een oplossing via KBC Mobile.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.