Busbaan van zonnepanelen in Spijkenisse smaakt naar meer

gor Bal, wethouder ruimtelijke ordening en duurzaamheid, gemeente Nissewaard, Paul de Krom, voorzitter raad van bestuur TNO, Arian de Bondt, directeur van Strukton Civiel Regio West FOTO VerkeersNet

Hij leidt niet alleen mensen van A naar B, maar wekt ook nog eens zonne-energie op: de SolaRoad. Donderdag gingen de eerste twee teststukken voor zwaar verkeer open: 100 meter busbaan langs de N218 in Spijkenisse en 50 meter parallelweg langs de N232 in Haarlemmermeer. En dit smaakt naar meer. Als het aan Floor Vermeulen (VVD), gedeputeerde in Zuid-Holland voor verkeer en vervoer, ligt, worden nog meer busbanen in de provincie uitgerust met het ‘zonnepanelenwegdek’.

‘SolaRoad Spijkenisse en Haarlemmermeer geopend’ verschijnt er op de tekstkar. Vertegenwoordigers van bij de ontwikkeling betrokken partijen, verzameld langs de 100 meter busbaan langs de N218 in Spijkenisse, hebben net op een schakelaar gedrukt. De openingshandeling is een feit.

De SolaRoad biedt veel mogelijkheden, vertelt Floor Vermeulen (VVD), gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland voor verkeer en vervoer, enthousiast na zijn openingshandeling. Hij denkt aan toepassingen als het opladen van bussen en het voeden van verlichting langs de weg. De provincie is er blij mee, zegt hij, want de opgave is groot: het CO2-neutraal maken van alle infrastructuur en OV.

Initiatief

We kunnen meer busbanen met zonnepanelen verwachten, vertelt hij. Op termijn dan. “We zijn nog niet op het punt dat we de techniek overal kunnen uitrollen.” Aan wat voor busbanen hij dan denkt? “Dit kunnen we op veel busbanen toepassen natuurlijk, maar ik denk bijvoorbeeld aan de Hoeksche Waard of de regio Alphen aan den Rijn. Maar uiteindelijk zouden we dit eigenlijk op iedere weg kunnen plaatsen.”

Hoe begon het ook alweer? De eerste 70 meter SolaRoad werd in 2014 in gebruik genomen. De panelen liggen in een fietspad in Krommenie, Noord-Holland. Later volgden fietspaden op andere plekken: het Franse dorp Etampes, vlakbij Parijs en Blauwestad in Groningen onder andere. En nu dus Spijkenisse en Haarlemmermeer. Hier is de SolaRoad geschikt gemaakt voor zwaar verkeer. Het zonnewegdek is een initiatief van de provincie Noord-Holland, TNO en Strukton Civiel.

Opbrengst

De SolaRoad is simpel gezegd een weg met geïntegreerde zonnecellen. Die vangen zonlicht op en zetten dit om in elektriciteit, wat weer voor de meest uiteenlopende doeleinden gebruikt kan worden: bijvoorbeeld wegverlichting, verkeersinstallaties, elektrische auto’s en huishoudens.

De verwachte elektriciteitsopbrengst per 100 meter zonnewegdek ligt nu rond de 30.000 kWh per jaar, stellen de ontwikkelaars. Zou eenderde van het totale Nederlandse wegennet (140.000 kilometer) omgebouwd worden tot zonnewegdek, dan levert dat volgens hen genoeg elektriciteit op voor 9 miljoen auto’s.

Laatste zetje

Meedoen aan de start start in Krommenie was “ontzettend spannend”, zegt Elisabeth Post (VVD), gedeputeerde van de provincie Noord-Holland voor mobiliteit, eerder die morgen tegen een volle zaal op een kantoor, gelegen op een steenworp afstand van de SolaRoad-busbaan. “Het is belastinggeld, je moet het wel goed besteden. Tegelijk vinden we: we moeten meewerken aan de energietransitie. En marktpartijen hebben dan soms dat laatste zetje nodig.”

Maar het is helemaal goed gekomen. De proef met de SolaRoad bij Krommenie levert waardevolle resultaten op, meldden de betrokken partijen onlangs nog. De energieopbrengst is hoger dan aanvankelijk verwacht, het wegdek functioneert als een gewoon wegdek en hij blijkt prima te beheren. Ten aanzien van de technologie zijn ook belangrijke lessen geleerd. Zo hebben een aantal schades aan de toplaag van het fietspad geleid tot gerichte verbetering.

Pippi Langkous

Nu is het dus tijd voor een volgende stap: kijken of de SolaRoad ook werkt voor zwaar verkeer. “Het is ontzettend spannend wat het oplevert”, zegt Post. “Zwaar verkeer is echt wel wat anders dan een fiets.” Maar dat ook dit goedkomt, daar heeft ze alle vertrouwen in. Met een kwinkslag: “Zoals Pippi Langkous zei: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.”

De provincies Noord-Holland en Zuid-Holland willen ervaring opdoen met het beheer, onderhoud en in de toekomst ook aanbesteding van zonnewegdekken. Het mes snijdt aan twee kanten: ze beheren vele kilometers aan wegen en staan voor een grote duurzaamheidsopgave. In de SolaRoad komen deze twee samen: hij leidt niet alleen mensen van A naar B, maar wekt ook nog eens zonne-energie op. En het grote voordeel: omgeving en weggebruikers hebben geen last van de panelen.

Veroveren

Paul de Krom, voorzitter van de raad van bestuur van TNO, neemt Posts plaats in en vertelt over de ingrediënten voor het succes. “Je hebt een paar dingen nodig: investeringen, kennis, samenwerking met partners: privaat, maar ook de overheid. Deze drieslag is cruciaal om dit soort projecten van de grond te krijgen. Én je hebt natuurlijk een langetermijnvisie nodig.”

De Krom is enthousiast over het project. “Ik zou willen zeggen: de EU en zelfs de rest van de wereld ligt aan onze voeten. De potentie is vele malen groter dan we nu zien.” Dat onderschrijft Arian de Bondt, directeur van Strukton Civiel Regio West, die na hem op het podiumpje klimt: “Met Nederlands fabricaat gaan we de wereld veroveren.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

1 reactie op “Busbaan van zonnepanelen in Spijkenisse smaakt naar meer”

Jan Klaas|11.03.19|11:46

Oh geweldig, we krijgen hier nu ook de zonnepaneel wegen. Geweldig. (Dat is Sarcasme.) Het is al een behoorlijke tijd bekend dat die dingen gigantisch lang duren om zichzelf terug te verdienen tov. normale zonnepanelen, niet duurzaam zijn als wegdek en als resultaat daarvan zijn er grootschalige vragen of dit überhaupt wel effectief is als concept.

Ik ben compleet voor vergroening van industrie en wegen, dit lijkt me niet een geweldige methode.