Fiets

Pilot met fiets als alternatief voor drukke trein

Op bepaalde spoortrajecten in Nederland puilen de treinen uit en het inzetten van langere treinen of vaker rijden is hier geen optie. Daarom is NS samen met wetenschappers, belangenorganisaties en overheden naar andere oplossingen op zoek gegaan. Bij Utrecht is die gevonden in een andere modaliteit, namelijk de fiets.

In de pilot ‘Stap Uit! Waar het om draait?’ werden reizigers gestimuleerd om op Lunetten uit de trein te stappen. Zij konden daarna het laatste stukje naar het Utrecht Science Park verder afleggen met een deelfiets. De pilot draaide van zondag 25 maart tot en met 5 april. De deelfietsen op Lunetten zijn nu nog steeds te gebruiken, maar nu moeten reizigers hier wel voor betalen.

Ketenmobiliteit

Deze piot sluit volgens de betrokkenen goed aan bij de behoefte van reizigers voor meer ketenmobiliteit. Het is echter nog niet zeker dat dit project verder zal worden uitgerold – die beslissing zal later volgen op basis van de uitkomsten en van een evaluatie van de nu afgelopen proef. Maar het is mogelijk dat er vanaf september 2019 – het begin van het nieuwe schooljaar – mogelijk ook fietsen in de binnenstad en op andere regiostations worden geplaatst.

De pilot is een resultaat van de samenwerking tussen NS en het programma Goedopweg. Dit komt voort uit een stakeholdersdialoog ‘Spits in de Trein’ die NS in 2017 startte. Daardoor heeft de aanbieder van deelfietsen Donkey Republic deze voertuigen op station Lunetten geplaatst. De andere partijen probeerden studenten en werknemers actief te verleiden op vanaf station Utrecht Lunetten verder te fietsen. Dit werd onder meer gedaan door de fietsers een gratis kop koffie of thee aan te bieden op het Utrecht Science Park.

OV-Debat-2019_468x73px-registreer

Vervoerders en opdrachtgevers moeten goed nadenken over het faciliteren van een ketenreis. Het gaat hier om het zorgen voor de juiste modaliteiten, maar ook om de juiste informatie voor reizigers, een naadloze overstap op de hub en een gemakkelijke betaalmethode. Bezoek het OV Debat op 21 mei en kom erachter hoe dit wordt geregeld door nationale en internationale sprekers. 

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Pilot met fiets als alternatief voor drukke trein”

Pat Rick|19.04.19|13:43

Het is goed dat NS toegeeft dat het hoofdspoor vol is. Dan zou ze naast dit project ook andere railvormen kunnen erkennen: metro, tram, sneltram (station Utrecht Lunetten ligt op een steenworp afstand van de nieuwe Uithoflijn).

kees boer|23.04.19|11:34

Ik denk dan ook meteen beginnen om een fietsbrug aan te leggen langs de spoorbrug in Culemborg dat ook is gebeurd langs de IJsselbrug in Zwolle en tussen Lent en Nijmegen en dit lijkt ook in Mook te gebeuren

John rdam|05.05.19|14:13

Zodra het regent zit het OV alsnog vol met fietsers. Het is toch van de gekke dat OV-bedrijven proberen om op slimme wijze klanten NIET te vervoeren? Dat kan alleen maar omdat studenten via hun studentenkaart toch al betaald hebben voor de reis, dus de buit is al binnen. Een winkelier die zijn winkel sluit op momenten dat er veel klanten iets willen kopen gaat failliet maar in het OV incasseert men toch de opbrengst maar levert men niet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Pilot met fiets als alternatief voor drukke trein | OVPro.nl
Fiets

Pilot met fiets als alternatief voor drukke trein

Op bepaalde spoortrajecten in Nederland puilen de treinen uit en het inzetten van langere treinen of vaker rijden is hier geen optie. Daarom is NS samen met wetenschappers, belangenorganisaties en overheden naar andere oplossingen op zoek gegaan. Bij Utrecht is die gevonden in een andere modaliteit, namelijk de fiets.

In de pilot ‘Stap Uit! Waar het om draait?’ werden reizigers gestimuleerd om op Lunetten uit de trein te stappen. Zij konden daarna het laatste stukje naar het Utrecht Science Park verder afleggen met een deelfiets. De pilot draaide van zondag 25 maart tot en met 5 april. De deelfietsen op Lunetten zijn nu nog steeds te gebruiken, maar nu moeten reizigers hier wel voor betalen.

Ketenmobiliteit

Deze piot sluit volgens de betrokkenen goed aan bij de behoefte van reizigers voor meer ketenmobiliteit. Het is echter nog niet zeker dat dit project verder zal worden uitgerold – die beslissing zal later volgen op basis van de uitkomsten en van een evaluatie van de nu afgelopen proef. Maar het is mogelijk dat er vanaf september 2019 – het begin van het nieuwe schooljaar – mogelijk ook fietsen in de binnenstad en op andere regiostations worden geplaatst.

De pilot is een resultaat van de samenwerking tussen NS en het programma Goedopweg. Dit komt voort uit een stakeholdersdialoog ‘Spits in de Trein’ die NS in 2017 startte. Daardoor heeft de aanbieder van deelfietsen Donkey Republic deze voertuigen op station Lunetten geplaatst. De andere partijen probeerden studenten en werknemers actief te verleiden op vanaf station Utrecht Lunetten verder te fietsen. Dit werd onder meer gedaan door de fietsers een gratis kop koffie of thee aan te bieden op het Utrecht Science Park.

OV-Debat-2019_468x73px-registreer

Vervoerders en opdrachtgevers moeten goed nadenken over het faciliteren van een ketenreis. Het gaat hier om het zorgen voor de juiste modaliteiten, maar ook om de juiste informatie voor reizigers, een naadloze overstap op de hub en een gemakkelijke betaalmethode. Bezoek het OV Debat op 21 mei en kom erachter hoe dit wordt geregeld door nationale en internationale sprekers. 

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Pilot met fiets als alternatief voor drukke trein”

Pat Rick|19.04.19|13:43

Het is goed dat NS toegeeft dat het hoofdspoor vol is. Dan zou ze naast dit project ook andere railvormen kunnen erkennen: metro, tram, sneltram (station Utrecht Lunetten ligt op een steenworp afstand van de nieuwe Uithoflijn).

kees boer|23.04.19|11:34

Ik denk dan ook meteen beginnen om een fietsbrug aan te leggen langs de spoorbrug in Culemborg dat ook is gebeurd langs de IJsselbrug in Zwolle en tussen Lent en Nijmegen en dit lijkt ook in Mook te gebeuren

John rdam|05.05.19|14:13

Zodra het regent zit het OV alsnog vol met fietsers. Het is toch van de gekke dat OV-bedrijven proberen om op slimme wijze klanten NIET te vervoeren? Dat kan alleen maar omdat studenten via hun studentenkaart toch al betaald hebben voor de reis, dus de buit is al binnen. Een winkelier die zijn winkel sluit op momenten dat er veel klanten iets willen kopen gaat failliet maar in het OV incasseert men toch de opbrengst maar levert men niet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.