NS International, proef, Whatsapp

Reizigers mogen NS met innovatie helpen in NS Lab

In de nieuwe NS Lab-app gaat spoorvervoerder NS samen met reizigers nieuwe functies testen die de treinreis uiteindelijk beter en leuker moeten maken. In de nieuwe app worden functies uitgeprobeerd die reisbegeleiding bieden. Op basis van de ervaringen van reizigers, zullen in deze app voortdurend nieuwe mogelijkheden worden toegevoegd of juist verwijderd. Die functies worden vanaf het begin door gebruikers getest, zodat NS ze op basis van hun ervaringen verder kan ontwikkelen.

Deze nieuwe app geeft reizigers bijvoorbeeld informatie over de tijd die ze nog hebben om hun trein te halen, of kan reizigers naar het juiste perron navigeren op grote stations. Tijdens de rit wil de spoorvervoerder aan de passagiers bijvoorbeeld nuttige informatie aanbieden van on-board entertainment. Zelfs een cursus mindfulness is mogelijk.

Experiment

In het NS Lab krijgt NS de gelegenheid om te experimenteren met nieuwe mogelijkheden – iets dat in de NS-app veel moeilijker is.  “Reizigers verwachten een app om te gebruiken, niet om mee te experimenteren”, aldus NS-directeur Tjalling Smit. “Om toch snel te blijven innoveren en testen, introduceren we NS Lab. Een digitale proeftuin, waarin we reizigers op een nieuwe manier begeleiden tijdens hun reis. En waarin onze ontwikkelaars naar hartenlust kunnen experimenteren, zodat we sneller tot resultaten komen waar onze reizigers wat aan hebben.”

Reizigers die gebruik willen maken, moeten overigens gewoon hun reis plannen in de bestaande NS-app. Daarna kunnen ze die rit delen in de nieuwe app. “Vanaf het moment van inchecken begeleidt de app je stap voor stap door je reis met de relevante informatie voor dit moment en deze locatie”, legt Theo Su van het ontwikkelteam van NS uit.

“Wij verwachten dat de app je op termijn bijvoorbeeld precies kan vertellen waar er nog plek is in de trein. Maar je zou hem in de toekomst bijvoorbeeld ook aan je agenda kunnen koppelen, zodat de app je bij drukte kan adviseren een trein later te pakken, als je daarvoor voldoende tijd hebt. Misschien kunnen we je dan zelfs wel een kop koffie aanbieden.”

Vervolg

Het is de bedoeling om de functies die in de NS Lab-app vaak worden gebruikt uiteindelijk toe te voegen aan de bekende NS-app. “Het zou mooi zijn als we straks een diverse testgroep van een paar duizend treinreizigers hebben, die aan de slag willen met NS Lab. Iedereen die wel eens met de trein reist, is van harte welkom om NS Lab uit te proberen”, aldus Su. “Als je het tenminste leuk vindt om alvast een blik in de toekomst te krijgen.” Wel waarschuwt de vervoerder dat het kan voorkomen dat een functie in de app dus niet optimaal werkt.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Reizigers mogen NS met innovatie helpen in NS Lab”

Arco Sierts|17.06.19|16:01

Een veel fundamentelere innovatie zou zijn dat NS op strategische punten razendsnel een stel bijplaatst als een trein te vol zit. Nu past dit niet goed in de statische materieellogistiek, en kost het ook teveel tijd & arbeid.

‘Centralised Remote Controlled’ treinstellen uit de tuin laten voorrijden & volledig automatisch koppelen mbv ultra-betrouwbare koppeltechniek zou een enorme verbetering zijn. Nu is het OF regelmatig te klein OF systematisch te groot rijden. Beide is niet efficient.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.