Een NS-intercity op station Den Bosch naar Zwolle

Hoe ziet mobiliteit eruit in 2050?

Bron: Inge

Wat valt er vandaag de dag te leren om Nederland over dertig jaar bereikbaar te houden? Aan de oppervlakte lijkt het alsof er in het mobiliteitslandschap niet veel is veranderd in de afgelopen dertig jaar. Treinen, bussen, auto’s, files en zelfs een hogesnelheidslijn bestonden in de jaren ’90 ook al. Maar wie dieper kijkt, ziet wel degelijk grote verschillen. Is dit ook te verwachten voor mobiliteit in de komende dertig jaar? Wat betekenen de klimaatuitdaging, digitalisering en flexibilisering en bijvoorbeeld Mobility as a Service voor 2050?

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Hoe ziet mobiliteit eruit in 2050?”

Pat Rick|10.07.20|17:30

Trekken we de trends van nog meer marktwerking en winstmaximalisatie door, dan denk ik dat het er uit gaat zien als in GB:
– Nog meer versnippering ipv integratie. Kleine stukjes zijn goed geregeld door private partijen, maar geen aansluiting, maar duurder vanwege management kosten. Meer mistanden
– Minder vervoer platteland en concentratie in bevolkingscentra (waar het makkelijkst winst te maken is)
– Meer marketingpraat om mistanden en mindere dienstverlening recht te praten.

Pat Rick|10.07.20|17:34

Trend moet gekeerd worden van geldgedreven OV naar OV waar de reiziger centraal staat. OV-bedrijven en rail-infra-bedrijven moeten fungeren als waterleidingmaatschappijen (kwaliteitgedreven ipv winstgedreven).

In GB is de situatie zo uit de hand gelopen dat de spoorwegen weer zijn genationaliseerd. Nu roept men ook om de waterleidingbedrijven te de-privitaseren. Marktwerking heeft veel mensen daar rijk gemaakt, maar alle andere stakeholders hebben daar verloren

Louis Bohte|13.07.20|13:59

Een belangrijke vraag lijkt mij bij wie de werkelijke macht komt te liggen. Een waakhond als Follow The Money is levensnoodzakelijk om junkies een slag voor te blijven reiziger gericht te blijven. Een oude vuistregel van 8% overhead kan hierbij behulpzaam zijn om overbodige managmentlagen te voorkomen. Ook onafhankelijk veiligheidstoezicht moet gewaarborgd blijven.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hoe ziet mobiliteit eruit in 2050? | OVPro.nl
Een NS-intercity op station Den Bosch naar Zwolle

Hoe ziet mobiliteit eruit in 2050?

Bron: Inge

Wat valt er vandaag de dag te leren om Nederland over dertig jaar bereikbaar te houden? Aan de oppervlakte lijkt het alsof er in het mobiliteitslandschap niet veel is veranderd in de afgelopen dertig jaar. Treinen, bussen, auto’s, files en zelfs een hogesnelheidslijn bestonden in de jaren ’90 ook al. Maar wie dieper kijkt, ziet wel degelijk grote verschillen. Is dit ook te verwachten voor mobiliteit in de komende dertig jaar? Wat betekenen de klimaatuitdaging, digitalisering en flexibilisering en bijvoorbeeld Mobility as a Service voor 2050?

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Hoe ziet mobiliteit eruit in 2050?”

Pat Rick|10.07.20|17:30

Trekken we de trends van nog meer marktwerking en winstmaximalisatie door, dan denk ik dat het er uit gaat zien als in GB:
– Nog meer versnippering ipv integratie. Kleine stukjes zijn goed geregeld door private partijen, maar geen aansluiting, maar duurder vanwege management kosten. Meer mistanden
– Minder vervoer platteland en concentratie in bevolkingscentra (waar het makkelijkst winst te maken is)
– Meer marketingpraat om mistanden en mindere dienstverlening recht te praten.

Pat Rick|10.07.20|17:34

Trend moet gekeerd worden van geldgedreven OV naar OV waar de reiziger centraal staat. OV-bedrijven en rail-infra-bedrijven moeten fungeren als waterleidingmaatschappijen (kwaliteitgedreven ipv winstgedreven).

In GB is de situatie zo uit de hand gelopen dat de spoorwegen weer zijn genationaliseerd. Nu roept men ook om de waterleidingbedrijven te de-privitaseren. Marktwerking heeft veel mensen daar rijk gemaakt, maar alle andere stakeholders hebben daar verloren

Louis Bohte|13.07.20|13:59

Een belangrijke vraag lijkt mij bij wie de werkelijke macht komt te liggen. Een waakhond als Follow The Money is levensnoodzakelijk om junkies een slag voor te blijven reiziger gericht te blijven. Een oude vuistregel van 8% overhead kan hierbij behulpzaam zijn om overbodige managmentlagen te voorkomen. Ook onafhankelijk veiligheidstoezicht moet gewaarborgd blijven.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.