Vier OV-projecten door eerste selectieronde Groeifonds

Noord/Zuidlijn, halte Amsterdam CS
Bron Inge

Vier projecten in het openbaar vervoer maken kans op een bijdrage uit het Nationaal Groeifonds. Het gaat om infrastructuurprojecten in de Metropoolregio Amsterdam, zuidelijke Randstad, Eindhoven en Utrecht. De Lelylijn, de snelle treinverbinding tussen de Randstad en Groningen, kan niet rekenen op financiering. Dat geldt ook voor de aanleg van nieuwe Europese spoorverbindingen. Deze twee voorstellen voldeden niet aan de vooraf vastgestelde gestelde criteria.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

4 reacties op “Vier OV-projecten door eerste selectieronde Groeifonds”

Miranda Bogaards|04.02.21|00:33

Nu nog een metroverbinding langs krimpen aan den ijssel, daar kan dan ook wel zoveel geld naar toe, een metrotunnel of lijn. Dat zou wel eens tijd worden, na al die files bij de algerabrug al jarenlang.
Er wordt niks gedaan om krimpen beter bereikbaar te maken, oeververbinding Ridderkerk ook al afgeblazen en nu weer investeren in minder noodzakelijke dingen.

Peter H. Smit|22.01.21|18:42

Als intercities gaan stoppen bij Utrecht Koningsweg gaat de OV reis langer duren voor Ede – Amsterdam. Dat levert nog meer auto’s op de weg, want veel reizigers uit Ede komen uit Wageningen en zitten dus toch al met ingewikkeld en traag voortransport.
Utrecht heeft een tweede tramlijn CS – Uithof nodig waarbij CS de enigie intercity stop blijft. Hoe moeizaam de realisatie van die eerste tramlijn ook was. Het aandeel doorgaande spoorrezigers is in Utrecht groter dan in de andere 3 grote steden.

Pat Rick|18.01.21|16:17

Laat voor Utrecht de lijn naar IJsselstein voorlopig het laatste project zijn, want projecten doen kan Utrecht niet. Zie ook het debacle met de Uithoflijn (die daarom niet meer zo genoemd wordt). CS kan nog met 40% groeien tot 100 miljoen reizigers, dus een tweede IC-station is echt niet nodig.
De 100duizend woningen moeten anders gerealiseerd worden dan Leidsche Rijn. Kijk naar Japan/Singapore, hoe ze daar veel meer mensen kwijt kunnen en snel OV geven ipv hitte-eilanden van huizen maken.

Pat Rick|18.01.21|16:13

Dagblad van het Noorden zegt het al: de Randstad is weer favoriet bij het verdelen van geld. En dit terwijl het fonds zoiets moet doorbreken. Want de huidige mechanismes van Nationale Mobiliteit en Capaciteits Analyses sturen het geld nu al naar de Randstad, waardoor het daar nog drukker wordt en er nog meer geld naartoe moet (viscieuze cirkel). Eigenlijk heeft de Randstad de omliggende provincies nodig om ruimte betaalbaar te maken (en niet alleen vastgoedindustrie nog rijker te maken)