‘Overheidsbeleid te veel gericht op uitbreiding van infrastructuur’

File, snelweg. Foto: RamonBerk / iStock
File, snelweg. Foto: RamonBerk / iStock

In beleidsafwegingen om Nederland bereikbaar te houden, wordt te veel gekeken naar infrastructurele oplossingen. Of het nu gaat om de aanpak van capaciteitstekorten in het OV of die van files, de focus is te eenzijdig gericht op het wegnemen van verkeerskundige knelpunten. Het potentieel van andere bereikbaarheidsoplossingen blijft daardoor onbenut, concludeert de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) in een advies aan de Tweede Kamer.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

2 reacties op “‘Overheidsbeleid te veel gericht op uitbreiding van infrastructuur’”

Pat Rick|19.02.21|16:52

Buiten de Randstad / Op andere plaatsen moet juist meer infrastructuur komen. Zo moet de A2 onder Eindhoven worden verbreed met spitsstroken. Vanaf Weert-Noord staat het dagelijks 20 km file en alleen omdat er verkeerd gemeten wordt komt gebeurt er niks aan die weg. Wel moeten A2-gemeenten geld uitgeven aan maatregelen tegen sluipverkeer.Het kost economische groei van Brainport. ASML machines die per stuk meer dan 100 miljoen Euro kosten gaan over die weg naar Luxemburg airport

Pat Rick|19.02.21|16:50

Als we naar het RLi hadden geluisterd zouden we nauwelijks nog verkeer hebben: veel kleinere haven en kleiner Schiphol omdat Nederland zijn verdienmodel overboord zou hebben gegooid. Kijk naar Hong Kong, Singapore of NY voor mobiliteit . Het RLi moet Randstad als metropool beschouwen en daar passend OV bij bedenken (zoals een RER-netwerk door Randstadrail te verbinden met het net van GVB, en het A’damse Metronet uit te bouwen voor MRA). Dan pak je de files aan/verminder je uitstoot&geluidshinder